№ 2748 від 09.02.2023 р.

Народному депутату України

О.П. Федієнку

 Голові Комітету ВРУ з питань цифрової трансформації

М. В. Крячку

 Секретарю Ради національної безпеки і оборони України

О.М. Данілову

 Прем’єр-міністру України

Д.А. Шмигалю

 Першому віце-прем’єр-міністру України –

Міністру економіки України

Ю.А. Свириденку

Віцепрем’єр-міністру — Міністру цифрової трансформації

М. А. Федорову

 Щодо бронювання критично важливих

спеціалістів підприємств галузі зв’язку

(мобільного та інтернет зв’язку) 

 Асоціація «Телекомунікаційна палата України» (далі – Асоціація), яка об’єднує учасників ринку електронних комунікацій, звертається з приводу наступного.

На сьогоднішній день підприємства постачальників електронних комунікаційних послуг, у тому числі, послуг мобільного зв’язку та доступу до мережі Інтернет, відіграють надважливу функцію. Вони є своєрідним технологічним фронтом підтримки і захисту України.

Адже мережа Інтернет використовується у всіх сферах діяльності та галузях, починаючи з банківської сфери, цифрових сервісів, освітніх процесів та закінчуючи великими інфраструктурними об’єктами.

Переважна більшість галузей будуть паралізовані без доступу до мережі Інтернет.

Наразі в умовах правового режиму воєнного часу, постійних відключень електроенергії та пошкоджень електронних комунікаційних мереж навантаження на фахівців постачальників електронних комунікаційних послуг збільшилося у десятки разів, а більшість існуючих спеціалістів підприємств галузі працюють на межі своїх можливостей для забезпечення сталого та безперебійного зв’язку.

Проте, з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобовʼязаних на період мобілізації та на воєнний час» постало питання критичної невизначеності процесів бронювання військовозобов’язаних фахівців галузі електронних комунікацій.

Робота в галузі електронних комунікацій потребує високої кваліфікацій та наявності спеціальних знань та навичок, які здобуваються внаслідок багаторічного досвіду. А тому, враховуючи специфіку галузі, заміна мобілізованих працівників, зокрема, технічних спеціалістів, не видається за можливе взагалі або потребує значного часу на отримання досвіду роботи у галузі. Наразі відсутній достатній резерв критично важливих фахівців, який би зміг оперативно замінити мобілізованих.

Звертаємо увагу, що постачальники електронних комунікаційних послуг та їхні підрядники, у тому числі, виконують державні мобілізаційні замовлення для спеціальних користувачів, органів державної влади та підтримують зв’язок для фронту.

Важливим є факт того, що постачальники послуг безумовно виконують Указ Президента «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 26 листопада 2022 року “Про забезпечення електронними комунікаційними послугами в умовах воєнного стану”» від 26 листопада 2022 року № 802, ряд Рішень РНБО щодо захисту мереж та Розпоряджень НЦУ щодо побудови каналів зв’язку, а також блокування небажаного ресурсу.

Враховуючи вказане, звертаємось з нагальними питаннями щодо критичної необхідності встановлення чіткого та обґрунтованого механізму бронювання фахівців електронних комунікацій. Оскільки без достатньої кількості спеціалістів підприємства (внаслідок їх мобілізації) галузі електронних комунікацій будуть вимушені призупиняти роботу у зв’язку із катастрофічним браком кадрів.

Враховуючи вказане, вкотре просимо дослухатися до пропозицій галузі та передбачити наступне:

  1. Надати можливість бронювання працівників незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності;
  2. Не застосовувати обмеження щодо кількості військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню або в крайньому випадку необхідно визначити прозорі критерії погодження кількості заброньованих працівників, що перевищують встановлені 50%. У Порядку не визначено які саме обґрунтування можуть бути достатніми для збільшення відсотку заброньованих співробітників;
  3. Передбачити, що статус постачальника електронних комунікаційних мереж та/або послуг є підставою для прийняття рішення про визначення підприємства критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення.
  4. Спростити процедури бронювання для працівників спеціалізованих підрядників, які виконують безпосереднє обслуговування електронних комунікаційних мереж операторів (і без яких неможливе стабільне функціонування мережі, зокрема, можливість бронювання на підставі участі у виконанні розпоряджень НЦУ та забезпечення інших життєво важливих функцій мережі операторів);
  5. Зменшити кількість критеріїв для можливості визначення таких підрядників як критично важливих підприємств.

Отже, Порядок бронювання військовозобов’язаних за списком військовозобов’язаних під час дії воєнного стану, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 76 (далі – Порядок), потребує суттєвого доопрацювання та  конкретизації в частині:

1.Необхідне встановлення чіткої процедури та строків проходження документів через всі державні органи та строків прийняття рішення Мінекономіки для швидкого оформлення бронювання;

2.Необхідно чітко визначити органи, до яких подаються списки заброньованих та органи, до яких звертатися для надання статусу критично важливого підприємства;

3.Встановити строки розгляду та погодження списків на бронювання для органів державної влади, які встановлюють (доводять) мобілізаційне завдання (замовлення), (наприклад, Генерального штабу Збройних Сил, СБУ, Служби зовнішньої розвідки);

  1. Порядок містить посилання на документи з обмеженим доступом, які необхідно попередньо отримати, дотримавшись певної процедури (та не має гарантій надання доступу до цих документів), однак їх зміст може впливати на заповнення списків, довідок, звітності;

4 Необхідно уточнити порядок визначення підприємства, яке має важливе значення для галузі національної економіки чи задоволення потреб територіальної громади;

  1. Встановити можливість та процедуру продовження бронювання у спрощеному порядку для працівників, які були раніше заброньовані;
  2. Додатково визначити можливість бронювання військовозобов`язаних з дефіцитними військово-обліковими спеціальностями.

Враховуючи те, що внесення зазначених змін та отримання роз’яснень потребуватиме часу, також просимо сприяти продовженню дії попередніх відстрочок, строк яких закінчується, принаймні на три місяці.

 

З повагою

Голова ради Асоціації                                                                      Т.В Попова