№ 2833 від 21.02.2024 р.

 Голові Комітету Верховної Ради з питань цифрової трансформації

КРЯЧКУ М.В.

Голові Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики

ГЕТМАНЦЕВУ Д.О.

 

Щодо поправок до законопроекту № 10423

Асоціація «Телекомунікаційна палата Україна», що об’єднує легальних учасників ринку електронних комунікацій, які виступають за створення рівних умов та сприятливого середовища для ведення чесного бізнесу, висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.

У Верховній Раді України 22.01.2024 року зареєстровано за № 10423 проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо рентної плати за користування радіочастотним спектром (радіочастотним ресурсом) України» (далі – законопроект № 10423).

Законопроект № 10423 передбачає внесення змін до п. 254.4 ст. 254 Податкового кодексу України (надалі – Кодекс), якими з 1 квітня 2024р. будуть відмінені підвищувальні та понижувальні спектральні коефіцієнти (далі – Коефіцієнти), що застосовуються до ставок рентної плати за користування радіочастотним спектром України для ширини смуги радіочастот, отриманої відповідно до ліцензій, виданих до 1 січня 2022р. на тендерних засадах.

Наразі строк для застосування цих коефіцієнтів встановлений у пункті 93 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу та обмежений часом дії ліцензій, проданих операторам на відкритих тендерах зі строком дії до 15 років кожна. Кількість цих ліцензій на ринку є незмінною, а ліцензійні зобов’язання, як і ширина смуги, яка виділена кожному оператору, не зміняться до закінчення строку цих ліцензій.

Враховуючи вказане, зауважуємо наступне:

  1. Є неприпустимим різке та одночасне скасування спектральних коефіцієнтів (без встановлення перехідного періоду або поетапності). Вказана позиція також підтверджується висновком ГНЕУ до законопроекту. На їх переконання пропозиція щодо повного відходу від механізму застосування стимулюючих коефіцієнтів ставки рентної плати за користування радіочастотним спектром у згаданому діапазоні потребує додаткового обґрунтування в аспекті впливу на стимулювання розгортання в Україні мереж стільникового зв’язку наступного покоління.
  2. Економічна вигода від скасування коефіцієнтів для державного бюджету становитиме 56,3 млн грн на рік при подальшому недоотриманні державним бюджетом приблизно 80,5 млн грн у рік.
  3. Прийняття Законопроекту матиме наслідком нерівномірне збільшення податкового навантаження серед мобільних операторів, що призведе до порушення конкуренції на ринку.
  4. Порушуватиме норми Податкового кодексу України. Оскільки, не дотримано 6 місячний термін до початку нового бюджетного періоду, що вимагається у 4.1.9 пункту 4.1 ст. 4 Кодексу.
  5. Впливатиме на здатність операторів мобільного звʼязку в забезпеченні сталого звʼязку, відновлення та подальшого розвитку цифрової інфраструктури на території України, в тому числі на прифронтових та деокупованих територіях.

Вважаємо, що відміна Коефіцієнтів не повинна відбуватися у період дії воєнного стану, коли динамічно зростають фінансові потреби разом з кількістю оборонних завдань для операторів. Об’єктивно, таке скасування доцільно робити поступово, протягом відповідного періоду, наприклад, протягом шести років з моменту набрання чинності відповідного закону.

Поступове скасування Коефіцієнтів протягом 6 років з моменту набрання чинності закону є більш обґрунтованим та раціональним підходом, який дозволить мінімізувати ризики та негативні наслідки реформи, а також забезпечити економічну стабільність, справедливість та адміністративну ефективність.

Враховуючи вищевикладене, просимо Вас внести поправки до законопроекту № 10423, які б передбачали перехідний період для його запровадження на ринку електронних комунікацій і радіочастотного спектру шляхом встановлення поступової відмови від дії Коефіцієнтів.

З повагою

 Директор Асоціації

«Телекомунікаційна палата України»                                         М. Пригорницька