№ 2832 від 21.02.2024 р.

Голові Антимонопольного комітету України

Кириленку П.О.

 Щодо проекту Рішення НКЕК від 14.02.2024 № 51, 

яким визначаються показники накопичення смуг радіочастот

Шановний Павле Олександровичу!

Асоціація «Телекомунікаційна палата України», яка об’єднує легальних учасників ринку електронних комунікацій, засвідчує Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.

Рішенням НКЕК від 14.02.2024 № 51 схвалено доопрацьований проект рішення НКЕК «Про визначення показників накопичення смуг радіочастот (залежно від діапазону радіочастот), досягнення яких може передбачати застосування обмежень відповідно до частини першої статті 57 Закону України «Про електронні комунікації» (далі – проект Рішення).

На виконання частини другої статті 57 Закону України «Про електронні комунікації» Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку вказаний проект Рішення надіслано для отримання погодження Антимонопольного комітету України.

Головною підставою для доопрацювання проекту Рішення стала пропозиція
ПрАТ «Київстар» збільшити показник накопичення для спектру 2100 МГц з 40 МГц до 50 МГц, яка підтримана НКЕК.

Вважаємо, що проект Рішення доопрацьовано виключно в інтересах одного оператора електронних комунікацій, а саме ПрАТ «Київстар», не враховуючи категоричні зауваження інших учасників ринку, які неодноразово висловлювалися, у тому числі на засіданні НКЕК від 14 лютого 2024 року.

Враховуючи те, що наразі між трьома найбільшими операторами мобільного зв’язку вже розподілено загалом 90 МГц спектру (по 30 МГц у кожного) із доступних 120 МГц у даному діапазоні, а встановлення показника накопичення в розмірі 50 МГц означає, що оператор без ризику застосування до нього заходів щодо забезпечення конкуренції (зокрема відмови у наданні нових прав на користування радіочастотним спектром) може додатково отримати ще 20 МГц (2*10 МГц) спектру.

Таким чином, найбільший гравець ринку з найбільшими фінансовими можливостями отримує значну конкурентну перевагу під час проведення  аукціону. Обмежена кількість частот, що будуть виставлені на аукціон, в найбільш технічно привабливому для мобільних операторів діапазоні 2100 МГц, надасть перевагу одному найбільшому гравцю на ринку мобільного зв’язку і залишить найменшого оператора без можливості отримати діапазон, необхідний для подальшого розвитку послуг та сервісів.

Через неможливість в подальшому  конкурувати з найбільшим оператором виникає ризик перетоку абонентів до найбільшого оператора, витіснення з ринку найменшого оператора та монополізації ринку.

Відповідно до частини другої статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» для визначення монопольного (домінуючого) становища одним з критеріїв є частка на ринку товару більше 35 відсотків. Вважаємо, що показник накопичення спектру для діапазону 2100 МГц має бути встановлений на рівні 40 МГц (округлені 35% від загалом доступних 120 МГц спектру у даному діапазоні).

Таким чином, вважаємо, що проект Рішення у поточній редакції може призвести до обмеження чи спотворення конкуренції на ринку надання послуг мобільного зв’язку.

У зв’язку з чим просимо Антимонопольний комітет України відмовити у погодженні проекту Рішення та надати зауваження в частині встановлення показника накопичення для діапазону 2100 МГЦ на рівні 40 МГц, що дозволить усім трьом операторам мобільного зв’язку на рівних умовах претендувати на додаткові 10 МГц цього спектру.

 

З повагою

Голова Ради Асоціації

«Телекомунікаційна палата України»                                                Т. Попова