№ 2775 від 13.06.2023 р.

Міністерство економіки України

 Міністерство цифрової трансформації України

 Міністерство фінансів України

 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах

електронних комунікацій, радіочастотного спектра

та надання послуг поштового зв’язку

 Державна податкова служба України

 

Щодо законопроекту про відміну

коригуючих коефіцієнтів до ставок

рентної плати за радіочастотний ресурс

Асоціація  «Телекомунікаційна палата Україна» (надалі – Асоціація), що об’єднує легальних учасників ринку електронних комунікацій, які виступають за створення рівних умов та сприятливого середовища для ведення чесного бізнесу, висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.

Міністерством фінансів України розроблено проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України «Про електронні комунікації» щодо рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України» (далі – законопроект).

Законопроект, розробником не оприлюднено для громадського обговорення, разом з тим, текст та додані до нього матеріали опрацьовуються заінтересованими державними органами, як пріоритетна ініціатива дій Уряду на 2023 рік щодо спрощення адміністрування рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України та створення рівних умов оподаткування для всіх операторів мобільного зв’язку.

Реалізація такої ініціативи передбачена розробником, зокрема, шляхом відміни з 01 січня 2024 року:

  • усіх підвищувальних та понижувальних коефіцієнтів (далі разом – Коефіцієнти), які застосовуються до ставок рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України для стільникового зв’язку;
  • виключення зі спеціального Закону України «Про електронні комунікації» повноваження щодо затвердження/розробки Методики розрахунку рентної плати за користування радіочастотним спектром та вимоги застосування такої при розрахунку ставок рентної плати за користування радіочастотним спектром.

Асоціація просить не підтримувати законопроект у такій редакції та повернути його на доопрацювання адже такі ініціативи, та ще і у період дії воєнного стану, є небезпечними для сфери електронних комунікацій, де достатньо значна потреба у фінансуванні на відновлення мереж і підтримку їх роботи, зокрема придбання, установка, обслуговування пристроїв резервного живлення, відновлення втраченої інфраструктури,  що здійснюється без будь-якої зовнішньої підтримки.

Такі зміни зруйнують конкурентний баланс на ринку електронних комунікацій і нівелюють перспективи залучення іноземних інвестицій для відбудови України.

Коефіцієнти були впроваджені, щоб забезпечити оптимальне використання радіочастотного ресурсу для новітніх технологій 4G. Під час відповідних тендерів усі учасники приймали усвідомлене рішення: отримати оптимальну кількість спектру і понижувальні коефіцієнти, або ж навпаки, концентрувати надмірний ресурс і сплачувати за це додаткову ренту через застосування підвищувальних коефіцієнтів.

Метою впровадження підвищувальних коефіцієнтів було усунення перевищення у одного користувача радіочастотного ресурсу оптимально необхідної ширини смуг радіочастот у відповідних діапазонах, а також неефективно фрагментованих смуг радіочастот для впровадження технологій системи рухомого (мобільного) зв’язку четвертого покоління (LTE). А у разі вжиття користувачами радіочастотного ресурсу заходів з метою залишення оптимально необхідної суцільної смуги радіочастот впроваджено понижувальний коефіцієнт. Наразі 5 мобільних операторів користуються як підвищувальними так і понижувальними коефіцієнтами в діапазонах 800МГц, 900МГц, 1800МГц, 2100МГц, 2600 МГц та мають змогу у випадку економічної недоцільності, перевищення витрат та утримання такого спектру або його зайвого накопичення повернути частину діапазону державі.

Ефективність коефіцієнтів оцінюється виконанням умов, на яких були проведені тендери на 4G і отримані від держави ліцензії. Оператори планували інвестиції на весь термін дії ліцензій з урахуванням встановлених для цього умов оподаткування. Рішення про участь операторів у цих  тендерах та про розмір відповідних інвестицій приймалося з врахуванням існування коефіцієнтів, застосовних до рентної плати. Відповідно, відштовхуючись від витрат, інвестор планував власні очікування та показники повернення власних інвестицій.

Оператори, які отримали менше спектра, компенсують це додатковими капітальними інвестиціями, щоб ефективно конкурувати з гравцями, які накопичили більше спектра.

Відміна коефіцієнтів, по суті, зумовить для меншого оператора пошук додаткових інвестицій на розвиток мереж та означатиме “заохочення” негативних практик (концентрація спектра) і “покарання” за ефективне використання ресурсу та додаткові інвестиції.

 Відміна коефіцієнтів відповідає інтересам одного гравця на ринку, що у результаті отримує зменшення податкового навантаження  у розмірі 80,5 млн. грн. у рік. Тоді як, менший оператор отримує додаткові рентні зобов’язання у розмірі 132,5 млн.грн/рік.

Така ситуація не демонструє рівних умов оподаткування – податкова знижка більшого оператора і додаткові бюджетні надходження, що є значно меншими від «вигоди» великого оператора, по суті,  реалізовані за рахунок найменшого оператора.

Таким чином, відміна коефіцієнтів створить несправедливі преференції для користувача радіочастотного ресурсу, який не вжив відповідних заходів, за рахунок тих, хто використовує ресурс ефективно, та лише перекладе навантаження з одного гравця ринку на інших.

Враховуючи вищевикладене, Асоціація просить не погоджувати законопроект у редакції Міністерства фінансів України та направити його на доопрацювання.

Асоціація готова долучитися до роботи над підготовкою тексту законопроекту, що відповідає заявленій меті його розробки, яка визначена у п. 499 Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2023 рік, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2910-IX, п. 175 Плані пріоритетних дій Уряду на 2023 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.03.2023 № 221, і прийнятті законодавчих змін, які дозволять забезпечити справедливий підхід до всіх платників рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України, а також спростить адміністрування контролюючими органами цього податку.

З повагою

Голова Ради                                                                                Т. Попова