№ 2777 від 19.06.2023 р.

Національна рада України з питань

телебачення і радіомовлення

 

Щодо надання роз’яснення

Асоціація «Телекомунікаційна палата України», яка є об’єднанням провідних постачальників конвергентних послуг у сфері цифрових комунікацій, що створено з метою саморегулювання, сприяння розвитку в Україні сфери цифрових аудіовізуальних послуг, цифрових медіа, Інтернет, звертається з приводу наступного.

Закон України «Про медіа» (далі – Закон) набуває чинності 31 березня 2023 року.

У зв’язку з чим у суб’єктів ринку виникають питань, які потребують уточнення з метою їх подальшої реалізації.

 

1.Згідно Закону з 31.03.2023 по 30.03.2026 для телеканалів, крім іноземних лінійних медіа, європейський продукт має становити не менше ніж 15% загального тижневого обсягу мовлення.

У свою чергу з 1 січня 2024 року по 1 січня 2026 року частина третя статті 39 цього Закону діятиме в такій редакції:

“Для телеканалів європейський продукт, створений незалежними студіями-виробниками, має становити не менше 5 відсотків від загального тижневого обсягу мовлення, за виключенням часу, присвяченого новинам, рекламній інформації та трансляції спортивних подій. Не менше половини таких програм мають бути створені впродовж попередніх п’яти років”.

Просимо надати роз’яснення з наступних питань:

Чи 5% контенту незалежних студій входять до квоти 15% європейського продукту? Або ж 5% необхідно додатково до 15% обраховувати?

Яким чином необхідно підтвердити, що європейський продукт створено незалежною студією-виробником, окрім того, що це буде зазначено у журналі ефіру?

Чи буде створено відкритий офіційний перелік незалежних студій-виробників, згідно якого суб’єкти зможуть  перевіряти таку приналежність?

 

  1. Відповідно до частин другої та третьої статті 42 Закону інформація, що може завдати шкоди фізичному, психічному або моральному розвитку дітей, передбачена частиною першою цієї статті, може поширюватися лінійними медіа з урахуванням обмежень щодо часу поширення програм (у тому числі фільмів) залежно від індексу глядацької аудиторії у сфері медіа (“16” – показ можливий з 22 години до 6 години; “18” – показ можливий з 24 години до 5 години).

Програми (у тому числі фільми), розраховані на глядацьку аудиторію не менше 16 років, можуть поширюватися лише у проміжках часу між 22 годиною та 6 годиною та з обов’язковим інформуванням користувачів про обмеження глядацької аудиторії або в будь-який час, за умови використання системи умовного доступу.

Програми (у тому числі фільми), розраховані на глядацьку аудиторію не менше 18 років, можуть поширюватися лише у проміжках часу між 24 годиною та 5 годиною та з обов’язковим інформуванням користувачів про обмеження глядацької аудиторії або в будь-який час, за умови використання системи умовного доступу.

Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, програми чи фільми еротичного спрямування можуть поширюватися без обмежень у часі суб’єктами у сфері аудіовізуальних медіа на замовлення та провайдерами аудіовізуальних сервісів лише у разі застосування системи умовного доступу.

Враховуючи вказане, просимо надати роз’яснення чи вказане положення Закону стосовно поширення програм (у тому числі фільмів) розповсюджується на усі види технологій мовлення/розповсюдження, зокрема:

для лінійних медіа – аналогове, цифрове та інтернет мовлення (ОТТ)?

для суб’єктів сфері аудіовізуальних медіа на замовлення та провайдерами аудіовізуальних сервісівкабельна аналогова, кабельна цифрова, Інтернет (ОТТ, IPTV)?

 

3.Частиною другою статті 39 Закону передбачено для нелінійних аудіовізуальних медіа (крім нелінійних аудіальних медіа) європейський продукт має становити не менше ніж 30 відсотків каталогу програм.

Разом з тим, відео з каталогу на замовлення може динамічно змінюватися. Але  Законом не визначено порядку розрахунку вказаної квоти, а саме, за який період  необхідно здійснювати розрахунок вказаних 30 відсотків каталогу програм: за тиждень, місяць або рік?

 

  1. Відповідно до частини дванадцять статті 40 Закону суб’єкти у сфері аудіовізуальних медіа на замовлення (крім аудіальних медіа на замовлення) зобов’язані забезпечувати в каталозі програм частку програм, у тому числі фільмів, виконаних державною мовою, в обсязі не менше ніж 25 відсотків загальної кількості програм, у тому числі фільмів. При цьому мова виконання (озвучення, дубляжу) програм та/або фільмів визначається відповідно до частини сьомоїцієї статті.

Пунктом 9 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону передбачено, що положення частини дванадцятої статті 40 цього Закону в частині розміру частки програм, виконаних державною мовою, набирають чинності через три роки з дня набрання чинності цим Законом. Через один рік з дня набрання чинності цим Законом частка програм, передбачених частиною дванадцятою статті 40 цього Закону, має становити 10 відсотків, через два роки з дня набрання чинності цим Законом – 15 відсотків.

Просимо надати роз’яснення порядку розрахунку квоти для аудіовізуальних медіа на замовлення, а саме, розрахунку підлягають позиції (наприклад, одна серія чи фільм, або ж по годинах ((хронометражу)?

 

  1. Просимо надати роз’яснення з такого питання реєстрації суб’єкта у сфері медіа.

 У разі подання заяви на реєстрацію суб’єкта у сфері медіа, а саме, лінійного аудіовізуального медіа-сервісу із зазначення технології  «Інтернет-Мовлення (ОТТ)» та  вказаним оператором телекомунікацій, чи достатньо цього для реєстрації суб’єкта як загальнонаціонального та чи дає це право мовлення в будь-яких мережах на всій території України?

З повагою

Голова Ради                                                                                Т. Попова