Від 10.05.2022 № 2676
Національна комісія, що здійснює державне регулювання
у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра
та надання послуг поштового зв’язку
03110, м. Київ, вул. Солом’янська, 3
Асоціація «Телекомунікаційна палата України» (далі – Асоціація), яка об’єднує учасників ринку електронних комунікацій, звертається з приводу наступного.
Відповідно до Указів Президента України від 24.02.22 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», від 24 березня 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» введено, а потім продовжено воєнний стан в Україні з
05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Так, повномасштабне вторгнення російської федерації до України надало підстави для нашої держави вживати всіх можливих заходів для найскорішої перемоги. І такі заходи можуть стосуватися не лише дій наших Збройних Сил України, а й інформаційних військ та боротьби з російською пропагандою шляхом блокування ресурсів, за допомогою яких розповсюджується «ворожа інформація».
Так, 28 квітня відбулась спільна нарада НКЕК, представників компаній електронних комунікацій та профільних асоціацій щодо обговорення проєкту вимог до процесу організації блокування ресурсів мережі Інтернет. На вказаній нараді було запропоновано постачальникам електронних комунікаційних послуг та профільним асоціаціям надати свої пропозиції до механізму та основних підходів блокування ресурсів.
Пропонуємо підходити до питання блокування ресурсів виважено та під час подальших обговорень враховувати наступні основні принципи:
– Встановлювати, що блокування ворожих ресурсів (без рішення суду за встановленою процедурою) за рішенням РНБО можливе лише на період воєнного часу і протягом місяця після скасування або припинення воєнного часу;
– Для виключення можливості використання блокування, як інструменту для конкурентної боротьби встановити єдиний підхід до блокування;
– Створити єдиний список для блокування, який розміщуватиметься на порталі одного державного органу з електронною базою (наприклад, розміщувати такий список або на сайті РНБО, або НЦУ, НКЕК або Мінцифри) таких ресурсів та гіперпосиланнями на перелік ресурсів, які необхідно блокувати. Такий список повинен бути розміщений у машинозчитуваному вигляді у форматі XML, або CSV, або з наявністю публічно доступного API для отримання таких відомостей.
– Компаніям – постачальникам електронних комунікаційних послуг потрібен вільний доступ до переліку ресурсів, які необхідно блокувати;
– До технічного рішення блокування необхідно встановити виключно мінімальні вимоги без прив’язки до конкретного технічного рішення;
– Правила блокування, зокрема процедура донесення інформації про ресурси, що підлягають блокуванню, повинні широко обговорюватися за участю компаній електронних комунікацій, профільних спеціалістів та асоціацій та фіксуватися загальнообов’язковим нормативно-правовим актом;
– Розпорядження та інші документи щодо блокування мають оформлюватися у формі відповідно до законодавства (правил);
– Постачальникам електронних комунікаційних послуг має надаватися розумний час для здійснення необхідного блокування;
– У разі встановлення єдиних правил та, як наслідок, їх невиконання – необхідно передбачити єдині вимоги притягнення до відповідальності тих суб’єктів, які не виконують встановлені норми;
– Постачальник електронних комунікаційних послуг не несе відповідальності і не може відстежувати методи обходу блокування абонентами, наприклад використання VPN, підміни DNS-cервера, використання проксі-сервера та інші можливі способи підміни.
Зі свого боку зазначаємо, що під час подальших обговорень цього питання ми особливо будемо наголошувати на необхідності дотримання норм статті 64 Конституції України, якою закріплено, що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Тобто, усі вимоги до організації процесу блокування повинні діяти виключно до моменту припинення або скасування воєнного стану.
З повагою
Голова Ради Асоціації Тетяна Попова