Міністерство юстиції України
Щодо зауважень до проекту змін до Граничних тарифів на надання в користування
кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, який подано на державну реєстрацію
На офіційному сайті НКЕК було розміщено проєкт постанови НКЕК «Про затвердження Змін до Граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж» (далі – проєкт Постанови) з метою одержання зауважень та пропозицій.
Під час громадського обговорення проєкту Постанови, яке відбулось 17 квітня 2025 року, представниками ринку галузі електронних комунікацій надавалися численні зауваження, які не були враховані Комісією. Вже 30 квітня 2025 року НКЕК схвалила проєкт Постанови, який буде подано на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
Проектом Постанови пропонується підвищення тарифів на три ключові послуги надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж:
«Розроблення та видача технічних умов» – збільшення тарифу у понад 3,15 рази.
«Погодження робочого проекту» – збільшення тарифу у понад 3,15 рази.
«Технічний нагляд» – збільшення тарифу у понад 1,56 рази.
Враховуючи вказане, просимо під час розгляду проекту Постанови врахувати наступні зауваження.
Зазначене рішення не є результатом узгодженої регуляторної політики і ґрунтується виключно на ініціативі одного суб’єкта — АТ «Укртелеком», що не відповідає принципам справедливого та недискримінаційного доступу до інфраструктури.
Крім того, пункт про набрання чинності з 01 серпня 2025 року суперечить частині третій статті 40 Закону України «Про правотворчу діяльність», яка вимагає встановлення строку набуття чинності з урахуванням часу, необхідного для ознайомлення з новим регулюванням і приведення своєї діяльності у відповідність.
Запровадження нових тарифів без перехідного періоду фактично унеможливлює адаптацію бізнес-процесів, укладення нових договорів та бюджетне планування. На початку фінансового року більшість постачальників уже затвердили річні бюджети та зобов’язання, і майже негайне набуття чинності нових тарифів порушить їх виконання.
Варто врахувати, що зміни в тарифах впливають на розмір доходів, фінансову стійкість, інвестиційні програми та якість послуг операторів. Це потребує принаймні шести місяців для адаптації та перегляду договірних зобов’язань.
Отже, надання компаніям не менше ніж шести місяців на підготовку до вступу в дію нових тарифів є критично важливим для забезпечення нормального переходу до нових умов.
Крім того, враховуючи погоджувальну процедуру та процедуру державної реєстрації нормативно-правових актів, що також займає час, фактично суб’єкти господарювання будуть поставлені у ситуацію, коли підвищення граничних тарифів відбудеться одночасно із публікацією проекту Постанови без можливості ознайомлення з новим регулюванням та упорядкування своєї діяльності.
Звертаємо увагу, що проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері електронних комунікацій» від 04.10.2024 реєстр. № 12094, прийнятий Верховною Радою України за основу 17.12.2024, прямо передбачає, що перед затвердженням тарифів НКЕК має встановити Порядок їх формування, як базовий регуляторний документ. Відсутність такого Порядку ставить під сумнів правомірність ухвалення змін до тарифів на поточному етапі.
Наголошуємо також, що згідно частини першої статті 3 Закону «Про правотворчу діяльність» правотворча діяльність здійснюється відповідно до принципів: верховенства права, що включає, але не виключно, принципи законності, юридичної визначеності, запобігання зловживанню повноваженнями, рівності перед законом та недискримінації, доступу до правосуддя; необхідності та обґрунтованості; системності; ресурсної забезпеченості.
Враховуючи принцип системності нормотворчий процес має бути завершеним системно: спершу затверджується Порядок регулювання та встановлення граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, далі – тарифи, і тільки потім – їхнє впровадження з розумним строком.
Враховуючи принцип ресурсної забезпеченості, для виконання нових граничних тарифів постачальникам електронних комунікаційних послуг потрібні людські, технічні та фінансові ресурси. Шестимісячний термін забезпечує їх планування та залучення.
Відповідно до Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731, просимо повернути проєкт Постанови на доопрацювання, а також рекомендувати включення до фінальної редакції положення про встановлення перехідного періоду тривалістю не менше 6 місяців з дати офіційного опублікування або державної реєстрації.
Такий підхід забезпечить:
- дотримання принципів законності, обґрунтованості та системності нормотворчої діяльності;
- захист прав постачальників електронних комунікаційних послуг;
- збереження стабільності та передбачуваності регуляторного середовища.
З повагою
Голова Ради Асоціації Т.В. Попова