Голові Державної регуляторної cлужби України

КУЧЕРУ О.В.

Щодо експертного опрацювання проекту

 регуляторного акта та проведення зустрічі

 Шановний Олексію Володимировичу!

Асоціація «Телекомунікаційна палата України» (надалі – Асоціація) висловлює Вам особисто та Державній регуляторній службі України (ДРС) свою повагу та звертається з проханням про підтримку бізнесу у зв’язку з наступним.

Асоціація своїм попереднім листом від 27.03.2025 р. №2885 інформувала ДРС щодо проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про електронні комунікації» щодо особливостей виконання умов ліцензій на користування радіочастотним спектром, виданих в умовах воєнного стану» (реєстраційний номер 13119, далі – Законопроект). Враховуючи значний регуляторний вплив Законопроекту на розвиток економічних процесів та формування сприятливого бізнес-середовища в Україні, вважаємо за необхідне провести його експертне опрацювання і обговорення в ДРС.

Наразі Законопроект готується до розгляду профільними Комітетами Верховної Ради України і передбачає скасування відтермінування виконання ліцензійних умов на користування радіочастотним спектром для ліцензій, вперше виданих за результатами аукціону, проведеного під час дії воєнного стану.

Асоціація вважає, що Законопроект, замінюючи чинне регулювання, яке відповідає загальнодержавній політиці у сфері ліцензування господарської діяльності, несе ризики для подальшого ведення сталої діяльності у сфері електронних комунікацій, недоцільним та неефективним рішенням. При цьому, така суттєва зміна умов діяльності для ринку електронних комунікацій здійснюється без належного аналізу регуляторного впливу та відстеження результативності чинного регулювання.

Слід врахувати, що рішення держави про відтермінування виконання ліцензійних умов було обґрунтовано неможливістю прогнозування термінів завершення воєнного стану та стану пошкодження мереж на той момент, що було закріплено Законом України № 2529-IX від 16 серпня 2022 р, з наданням повноважень регуляторному органу щодо подальшого відтермінування після закінчення встановленого строку.

В умовах триваючої повномасштабної агресії запроваджений механізм відтермінування залишається вкрай актуальним. Його значущість зросла у зв’язку з продовженням воєнного стану, високими ризиками для критичної інфраструктури та складністю виконання ліцензійних умов. Це особливо актуально, враховуючи додаткові зобов’язання щодо сталості мереж, забезпечення безперебійного електроживлення та виконання розпоряджень Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій.

Таким чином правове регулювання у сфері використання радіочастотного спектру під час дії воєнного стану вже врегульоване належним чином. Чинні нормативні механізми забезпечують гнучке реагування на обставини воєнного часу, забезпечують баланс між потребами держави у стабільному функціонуванні сфери електронних комунікацій та можливостями ліцензіатів щодо виконання встановлених вимог. Зокрема, це стосується їхніх інвестиційних зобов’язань щодо розвитку мобільного зв’язку та розширення покриття території України 4G зв’язком, яке оператори мобільного зв’язку продовжують здійснювати.

Натомість прийняття цього Законопроекту в запропонованій редакції, може суттєво підірвати довіру бізнесу та інвесторів до держави, поставити під загрозу майбутні інвестиції у відновлення країни та розвиток мобільної інфраструктури. Це також може негативно вплинути на забезпечення зв’язку під час блекаутів, уповільнити подолання цифрового розриву в сільській місцевості та завадити реалізації інших критично важливих завдань.

Асоціація вважає, що норми Законопроекту щодо перегляду умов ліцензій не відповідають принципам доцільності, ефективності, збалансованості та передбачуваності державного регулювання. Зазначені положення Законопроекту суперечать світовим підходам до стабільності та незмінності умов ліцензій на радіочастотний спектр, а також європейським цінностям щодо захисту інвестицій. Тому, вважаємо за необхідне його обговорення з ДРС для прийняття виважених рішень та дотримання принципів державної регуляторної політики, визначених статтею 4 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Законопроект потребує доопрацювання та проведення заходів з відстеження результативності. Критично важливим є встановлення достатнього перехідного періоду, враховуючи інтереси абонентів, умови діючих ліцензій та дію правового режиму воєнного стану, з метою мінімізації негативних наслідків для суб’єктів господарювання, враховуючи критичну важливість мобільної інфраструктури та потреби у сталості зв’язку.

Асоціація вважає за доцільне розглянути можливість у Законопроекті:

  1. включити додатковий абзац щодо справедливого уточнення строку початку виконання ліцензійних умов наступного змісту:

“Датою початку виконання користувачами радіочастотного спектра умов ліцензій на користування радіочастотним спектром для виду радіозв’язку «Стільниковий радіозв’язок», вперше виданих за результатами конкурсу або аукціону, проведеного під час дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні”, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, є перше число місяця, наступного за датою набрання чинності цим Законом.”;

  1. відтермінувати набрання чинності Законом на шість місяців з дня, наступного за днем його опублікування.

Зазначені пропозиції дозволять постачальникам електронних комунікацій, з урахуванням скасованих попередніх гарантій відтермінування виконання ліцензійних умов, своєчасно переналаштувати власні бізнес-процеси із залученням необхідних матеріальних, технічних та людських ресурсів та прогнозовано розпочати виконання відповідних зобов’язань.

З огляду на вищевикладене, просимо Вас, шановний Олексію Володимировичу, на підставі пункту 4 Положення про Державну регуляторну службу України, провести експертизу та надати розробникам законопроекту відповідні пропозиції та рекомендації.

Також, звертаємося з проханням про особисту зустріч у найближчий зручний для Вас час для детального та аргументованого обговорення ситуації, що склалася у зв’язку з розробкою цього Законопроекту, та можливих механізмів щодо недопущення його прийняття у редакції, що потребує доопрацювання.

З повагою

Голова Ради Асоціації                                                          Т.В. Попова