Національний центр оперативно-технічного управління

електронними комунікаційними мережами України

Щодо відсутності доступу до кабельної каналізації

електронних комунікаційних мереж АТ «Укртелеком»

 

Асоціація «Телекомунікаційна палата України» (далі – Асоціація), що об’єднує провідних постачальників електронних комунікаційних послуг, висловлює свою повагу та звертається до Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України (далі – НЦУ) у зв’язку з критичною ситуацією щодо не надання доступу операторів до кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж (ККЕ) з боку АТ «Укртелеком».

З липня 2025 року АТ «Укртелеком» в односторонньому порядку ініціював підписання додаткових угод до чинних договорів про надання в користування ККЕ. Цими угодами вводиться нова послуга – «розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої ККЕ», з щомісячною платою у розмірі 50 грн без ПДВ. На офіційному сайті АТ «Укртелеком» (https://ukrtelecom.ua/b2o/novyny-dlya-operatorivi) наведено вартість та умови застосування плати за нову послугу.

Оператори, які відмовляються підписати такі угоди, стикаються з випадками не надання доступу до ККЕ, що створює загрозу безперервності надання послуг зв’язку, у тому числі критично важливих у воєнний час.

Стаття 34 Закону України «Про електронні комунікації» встановлює, що правила доступу до ККЕ та граничні тарифи визначає НКЕК, а не комерційний оператор. Постанова НКЕК від 27.12.2023 № 498 затвердила вичерпний перелік тарифікованих послуг ККЕ. Окрема послуга «розміщення муфти» у цьому переліку відсутня.

На засіданнях робочої групи НКЕК з опрацювання пропозицій до граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж (далі – граничні тарифи на ККЕ), проведених 21 та 26 серпня 2025 р., було обговорено позицій операторів електронних комунікацій – постачальників мереж електронних комунікацій, НКЕК та АТ «Укртелеком» щодо встановлення нової послуги розміщення муфт в ККЕ та відповідного тарифу на надання такої послуги, а також обговорено питання штрафів за порушення умов доступу до ККЕ, з метою визначення правомірності дій АТ «Укртелеком», в тому числі в частині примусу до підписання Додаткових угод, а також відсутності доступу до ККЕ.

Масовий не розгляд заяв постачальників послуг на доступ до ККЕ через не підписання додаткових угод становлять зловживання ознаками істотної ринкової переваги з боку АТ «Укртелеком», а також порушують умови чинних договорів та порядок доступу.

Порушується безперервність надання електронних комунікаційних послуг, у тому числі для органів державної влади, критичної інфраструктури та населення. Зростає ризик відключення цілого ряду регіонів від зв’язку, що напряму впливає на національну безпеку. Оператори змушені працювати в умовах штучних бар’єрів, що суперечить принципам рівного та прозорого доступу до інфраструктури.

Пункт 14 частини третьої статті 18 Закону України «Про електронні комунікації» зобов’язує постачальників електронних комунікаційних мереж виконувати розпорядження НЦУ в умовах воєнного стану. Тобто, АТ «Укртелеком» як постачальник послуг доступу до ККЕ, зобов’язаний виконувати розпорядження НЦУ щодо забезпечення безперешкодного доступу операторів.

Частина восьма статті 32 Закону України «Про електронні комунікації» визначає, що НЦУ у воєнний час має право видавати обов’язкові для виконання розпорядження щодо оперативно-технічного управління мережами. Це стосується і забезпечення доступу до ККЕ як елементу критичної інфраструктури.

Дії АТ «Укртелеком» виходять за межі господарських відносин і становлять загрозу для функціонування електронних комунікаційних мереж у воєнний час. Саме НЦУ, як орган, уповноважений законом на оперативно-технічне управління, має інструменти та повноваження для негайного усунення цієї загрози.

З огляду на викладене та керуючись статтями 18, 32 Закону України «Про електронні комунікації», Асоціація звертається з проханням до НЦУ:

  1. Негайно видати розпорядження для АТ «Укртелеком» щодо заборони порушення строків розгляду заяв щодо надання доступу до кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж через що відсутній доступ операторів до кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж.
  2. Зобов’язати АТ «Укртелеком» забезпечити безперервне виконання договірних зобов’язань з операторами незалежно від підписання нових додаткових угод.
  3. Звернутися до НКЕК з метою здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про електронні комунікації АТ «Укртелеком», у тому числі, Положення про кабельну каналізацію електронних комунікаційних мереж, що затверджено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку від 06 вересня 2023 року № 342.

Сподіваємось на рішучі дії НЦУ та подальшу плідну співпрацю у вирішенні зазначеного питання.

З повагою,

Голова Ради Асоціації                                                       Т. Попова