№ 2867 від 03.12.2024 р.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання

у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра

та надання послуг поштового зв’язку

Щодо зауважень до запропонованих граничних

тарифів на надання в користування кабельної  каналізації

 

Асоціація «Телекомунікаційна палата України», яка є об’єднанням провідних постачальників конвергентних послуг у сфері цифрових комунікацій, що створене з метою саморегулювання, сприяння розвитку в Україні сфери цифрових аудіовізуальних послуг, цифрових медіа, Інтернету, засвідчує Вам свою повагу та звертається з наступного приводу. 

За результатами засідання Робочої групи з питань опрацювання пропозицій до граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, яке відбулось 21.11.2024 зазначаємо, що перегляд тарифів на підставі Закону України «Про ціни і ціноутворення» є суперечливим та не може бути підтримано.

  1. Оскільки частиною першою статті 2 цього Закону України «Про ціни і ціноутворення» визначено, що він поширюється на відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, органами, що здійснюють державне регулювання діяльності суб’єктів природних монополій, органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання, які провадять діяльність на території України, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.

Згідно зі статтями 5 та 6 Закону «Про природні монополії» не віднесено сферу користування кабельною каналізацією до сфер, діяльність яких регулюється.

Крім того, вважаємо, що застосування індексу інфляції у даному випадку суперечить суті цього індексу, оскільки виходячи з практики індекс інфляції – це показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які придбаває населення для невиробничого споживання.

Також, враховуючи судову практику, сумувати усі розміри індексу інфляції за 10 років є необґрунтованим, коли такий індекс застосовується виключно до строку позовної давності, який визначено статтею 257 Цивільного кодексу України.

Вважаємо, здійснення перерахунку починаючи з 2014 року є порушенням принципу незворотної дії в часі нормативно-правових актів, який закріплено статтею 58 Конституції України.

  1. Частиною четвертою статті 34 Закону України «Про електронні комунікації» визначено, що регуляторний орган встановлює граничні тарифи на надання в користування кабельної каналізації, що включають надання послуг операторами, постачальниками мереж електронних комунікацій замовнику з розроблення та видачі технічних умов, погодження робочого проекту, технічного нагляду, бронювання місця, надання місця в каналі кабельної каналізації та її користування.

Разом з тим, наразі зареєстрований у Верховній Раді України за № 12094 від 04.10.2024 проект Закону України «Про внесення змін до деяких Законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері електронних комунікацій», яким зокрема, пропонуються зміни до статті 34 Закону України «Про електронні комунікації» в частині необхідності визначення порядку встановлення граничних тарифів. Вказані положення Асоціацією підтримуються, вважаємо, що для прозорого, прогнозованого встановлення тарифів необхідне напрацювання вказаного Порядку якнайскоріше (із чітко визначеними підходами до його встановлення).

 

Зі свого боку, вважаємо, що необхідно враховувати, зокрема, такі підходи під час визначення граничного тарифу:

  • індекс інфляції може застосовуватися не більше, ніж за три роки;
  • враховувати, що кабельна каналізація використовується, у тому числі, мережами АТ «Укртелеком», а отже потрібно враховувати відсоток завантаженості такими кабелями;
  • вступ в дію затверджених нових граничних тарифів повинен відбуватися не раніше, ніж через шість місяців після набрання чинності рішення;
  • під регулювання у вигляді граничних тарифів повинні підпадати усі послуги, які пов’язані із використання кабельної каналізації, у тому числі, «оперативного супроводу». А у разі запровадження нових послуг – супроводжуватися змінами до Закону України «Про електронні комунікації» та підпадати під дію його статті 34 в частині визначення граничного тарифу. Оскільки, без визначення граничного тарифу на послугу це призведе до нерегульованого встановлення розміру оплати особисто власником ККЕ, що є неприйнятним для замовників та негативно вплине на розвиток ринку в цілому.

Загалом вважаємо, що граничні тарифи можуть бути переглянуті, але з урахуванням комплексного аналізу, у тому числі, реальної собівартості обслуговування кабельної каналізації, відсотку завантаженості каналу мережами власника кабельної каналізації та фактичного рівня оплати праці. 

Крім того, ми підтримуємо нагальну необхідність розроблення у рамках Робочої групи нових підходів до формування і встановлення економічно-обґрунтованих Граничних тарифів.

У подальшому просимо залучати представників асоціації до процесу консультацій та засідань Робочої групи, а матеріали до засідань надсилати, у тому числі, на електронну пошту telpu.ua@gmail.com.

З повагою

Голова Ради Асоціації                                           Тетяна  ПОПОВА