Фото: Depositphotos
Стосовно мобільного зв’язку та інтернету для киян під час блекаутів – прорахувати конкретні цифри майже неможливо, тому що окрім вимкненого електропостачання та резервного живлення ще є такі додаткові чинники, як навантаження на мережу, географічні особливості, тощо. Наприклад, у вашому мікрорайоні розміщена велика кількість ЖК і вимкнення сталося ввечері, коли всі повернулися додому, звісно всі підключаться до мобільного інтернету (я не впевнена, що бодай половина киян підключилися до PON-ів та мають забезпечені живленням wi-fi роутери), в цей момент в рази збільшується потік трафіку, з яким базова станція не може справитися, і інтернет зникає, залишається голосовий та смс зв’язок і то, допоки працює акумулятор на БС.
Чому в деяких районах Києва зв’язок зникає відразу після вимкнення електроенергії? Все просто – акумулятори за дві години наявності світла фізично не встигають зарядитися, щоб потім 8 годин автономно працювати. Деяким мешканцям столиці пощастило більше і вони можуть, наприклад, перейти з кімнати до кухні і спіймати сигнал базової станції, на якій є електроживлення. Несправедливо говорити, що у відсутності безперебійного мобільного зв’язку в Києві винні оператори. Де триваліші стабілізаційні відключення і більша кількість споживачів, там і більше проблем зі зв’язком. І так, в регіонах з порівняно невеликим рівнем споживання електроенергії і, відповідно, більш м’якими графіками відключень ситуація зі зв’язком теж буде краща: мережі не перевантажені, акумулятори встигають зарядитися до наступного відключення.
Стосовно зими, я впевнена, що як мінімум всі учасники нашої асоціації зацікавлені у тому, щоб їх абоненти не страждали без коннекту і, в тому числі, не тікали до конкурентів. Галузь електронних комунікацій доволі прогресивна, особливо за рахунок високого рівня конкуренції. Якщо сьогодні твій абонент тобою незадоволений, то завтра він вже абонент твого конкурента, це стимулює компанії вигадувати все нові і нові шляхи розв’язання проблем. Але є одне «але» – забезпечення енергонезалежності операторів і провайдерів потребує колосальних інвестицій. І тут або держава окрім вимог допоможе преференціями, або цінник на послуги зв’язку суттєво зросте.
Тепер щодо розпорядження НЦУ. Для всіх операторів та провайдерів першочерговим завданням було, є і буде забезпечення постійного безперебійного електроживлення ядра мережі та магістральних вузлів, для цього закуповувалися генератори, паливо та призначався відповідальний персонал. Таких точок порівняно невелика кількість, але їх важливість в сотні разів вища за будь-яку базову станцію і витрати виправдані. Жоден акумулятор не в змозі витримати на власному заряді навіть 8 годин автономної роботи без підживлення. Тобто для базових станцій теж потрібні генератори. Зараз в Україні десятки тисяч сайтів та сотні тисяч базових станцій, тобто згідно розпорядження НЦУ потрібно до початку жовтня закупити, встановити та забезпечити паливом щонайменше 18 тисяч генераторів, логічно, що їх має хтось обслуговувати та охороняти, а це приблизно 6 тисяч чоловік персоналу. Де взяти такі ресурси – задача з зірочкою. Частково це питання можна закрити сонячними батареями, частково – співпрацею з органами місцевої влади. Впевнена, що мобільні оператори докладуть максимальних зусиль для хоча б часткового виконання рішення НЦУ, тому що це імідж, тому що це довіра абонентів, ну і загроза штрафів за невиконання розпорядження.
Тепер стосовно тарифів. Дивіться, в нашій галузі десь приблизно схожа ситуація з енергетичною галуззю, проте енергетикам не поступила вказівка забезпечити безперебійним електроживленням 60% населення протягом 10 годин. Натомість вони отримали від держави низку преференцій: 100% бронювання персоналу (для підприємств від 50% до 70%, для ФОПів бронювання взагалі не передбачене), фінансова та технічна допомога як від бюджету, так і від інших держав, тощо. Елком таких «плюшок» поки що не має.
Та я вірю, що за умови здорового діалогу між владою і бізнесом компромісне рішення знайдеться і операторам не доведеться різко і значно підвищувати тарифи на свої послуги.
З рештою, час покаже, а ми посилено працюватимемо і сподіватимемось на кращий сценарій розвитку подій у сфері енергетики та зв’язку.
Тетяна Попова, Гоолова Ради асоціації “Телекомпалата України”
Повний текст статті читайте на сайті Інформаційної агенції ЛIГАБiзнесIнформ за посиланням