№ 2854 від 29.07.2024 р.

Голові Комітету Верховної Ради України

з питань цифрової трансформації

Крячку М.В.

Щодо проекту Закону України № 11431

Шановний Михайле Валерійовичу!

Асоціація «Телекомунікаційна палата України» (далі – Асоціація), що об’єднує легальних учасників ринку електронних комунікацій, які виступають за створення рівних умов та сприятливого середовища для ведення чесного бізнесу, висловлює Вам свою щиру повагу та звертається щодо проекту Закону України № 11431 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питання державного нагляду в сфері електронних комунікацій та оперативного забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж», зареєстрованого у Верховній Раді України 22.07.2024 року.

Вказаним законопроектом пропонується  прискорена процедура стягнення Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (далі – НКЕК) значних додаткових штрафів з операторів електронних комунікацій за порушення вимог розпоряджень Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (далі – НЦУ),  а саме:

  • майже вдвічі скорочено строки виконання Приписів НКЕК без можливості продовження термінів їх виконання;
  • встановлено додатковий штраф за невиконання будь-якого розпорядження НЦУ у розмірі 0,3% доходу оператора електронних комунікацій за останній звітний рік, що для великих мобільних операторів становитиме орієнтовно 30 млн. грн за кожне порушення (по кожній області України);
  • передбачена пеня у розмірі 1,5% від суми штрафу за кожен день прострочки та суттєво обмежене право суб’єктів господарювання на оскарження (в  тому числі судове) рішень НКЕК за результатами перевірок;
  • збільшується коло суб’єктів, які можуть звернутися з заявою до НКЕК про проведення позапланової перевірки дотримання вимог розпоряджень НЦУ.

Слід зазначити, що внесенню вказаного законопроекту передувало прийняття з боку НЦУ Розпорядження від 15.07.2024 року про внесення  змін до Розпорядження НЦУ від 20.02.2024 № 154/1985 «Про забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж в умовах воєнного стану» (далі – Розпорядження НЦУ). Зміни до Розпорядження НЦУ зобов’язують операторів мобільного зв’язку у термін до кінця січня 2025 року забезпечити 100% базових станцій автономним резервним живленням протягом 10 годин, що потребує більш ніж 13 млрд. грн. додаткових інвестицій в обладнання мереж операторів.

За результатами аналізу постачальників електронних комунікаційних послуг, вказані зміни є неможливими для реалізації у визначені в Розпорядженні НЦУ строки з дотриманням встановлених рівнів показників якості, що, відповідно, призводитиме до збільшення позапланових перевірок та накладення штрафів.

Також, вкотре просимо Вас звернути  увагу, що до цього часу не створено всі належні умови для можливості виконання постачальниками завдань щодо забезпечення сталості функціонування електронних комунікаційних мереж під час відключень електроживлення, визначених розпорядженнями НЦУ, зокрема, не забезпечена можливість 100% бронювання працівників постачальників та їх підрядних організацій.

На переконання Асоціації, прийняття  Розпорядження НЦУ, яке є неможливим для виконання у визначені строки, поряд з прийняттям Закону, яким вводиться прискорена процедура накладення значних штрафів без фактичної можливості їх оскарження,  призведе до неминучої вимушеної сплати значних штрафів з боку постачальників (навіть у разі прийняття неправомірних рішень зі сторони НКЕК).

З огляду на зазначене, запропонований законопроект не відповідає принципам державного нагляду (контролю), визначеним статтею 3 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», зокрема:

  • гарантування прав та законних інтересів кожного суб’єкта господарювання;
  • невтручання органу державного нагляду (контролю) у діяльність суб’єкта господарювання, якщо вона здійснюється в межах закону;
  • недопущення встановлення планових показників чи будь-якого іншого планування щодо притягнення суб’єктів господарювання до відповідальності та застосування до них санкцій.

     Крім того, за оцінкою експертів Асоціації, прийняття вказаного законопроекту може вкрай негативно позначитися на інвестиційній привабливості галузі та зменшить фінансові можливості на закупівлю генераторів та акумуляторних батарей, вкрай необхідних для виконання розпоряджень НЦУ щодо забезпечення сталості мереж під час відключень  електроживлення, що, в свою чергу, призведе до критичних для Держави та населення наслідків.

 

 Зважаючи на зазначене вище, звертаємось до Вас, шановний Михайле Валерійовичу, з проханням відкликати з розгляду Верховної Ради України, проект Закону України № 11431 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питання державного нагляду в сфері електронних комунікацій та оперативного забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж».

 

З повагою,

Голова Ради                                  Т. Попова