Лист від 16.12.2019р. № 2396

Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації

Про загрозу безперешкодного доступу операторів провайдерів телекомунікацій до інфраструктури об’єктів будівництва м. Дніпро та бездіяльність місцевої влади

 

Асоціація «Телекомунікаційна палата України», як асоціація підприємств сфери надання телекомунікаційних послуг, звертається з приводу наступного.

Організація та забезпечення безперешкодного доступу операторів, провайдерів телекомунікацій до міської інфраструктури здійснюється за принципами, які визначені Законом України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» (далі – Закон про доступ), зокрема: державного регулювання доступу до інфраструктури об’єкта доступу, доступ виключно на договірній основі, забезпечення недискримінаційного доступу, тощо.

Саме встановлення правових принципів та порядку використання інфраструктури об’єкта доступу – є основою для розвитку інформаційного суспільства в Україні, створення умов для розвитку конкуренції на телекомунікаційному ринку, сприянню цифровому збалансуванню всіх рівнів користувацьких систем у державі.

Незважаючи на те, що питання доступу до інфраструктури чітко визначені законом, і мають догматичний характер для всіх учасників процесу організації доступу до інфраструктури, в деяких містах України, намагаються встановити власні правила, відкрито нехтуючи чинним законодавством в галузі телекомунікацій, доступу до інфраструктури, взятим державою курсом на масштабну цифрову трансформацію країни.

Так, у м. Дніпро ситуація із забезпеченням доступу до інфраструктури операторів, провайдерів телекомунікацій вкрай негативна.

Проблематика широко висвітлюється у ЗМІ, разом з цим не має будь якої реакції від Дніпровської міської ради, яка створює штучні перепони для роботи бізнес-середовища, впроваджує регуляції, які маяють негативні наслідки для розвитку Інтерент в місті, обмеження інформаційного простору для населення.

Питання організації безперешкодного доступу шляхом укладення договорів доступу, як того вимагає Закон про доступ, Правила надання доступу до інфраструктури об’єкта  будівництва, відкрито ігноруються управляючими компаніями Комунальне підприємство «Житлосервіс-2» ДМР та Комунальне підприємство «Житлове господарство Самарського району» ДМР (далі – КП).

Натомість, приймаються місцевими органами влади незаконні рішення, що порушують права власності операторів телекомунікації, права споживачів на доступ до Інтернет, доступ до перегляду ТВ програм.

Так, деякі учасники асоціації ще в листопаді 2018р. отримали від КП повідомлення про розірвання договорів з доступу (укладені були 1 березня 2018р). При цьому, компаніями – операторами, провайдерами телекомунікацій договори з доступу виконувалися належним чином.

Всі пропозиції операторів, провайдерів телекомунікацій щодо продовження договорів з доступу, переукладення, КП ігноруються, Закон про доступ, грубо порушується.

Відповідно до частини 7 ст. 16 Закону про доступ, власник інфраструктури об’єкта доступу не має права розірвати договір з доступу без згоди замовника або відмовити йому у продовженні строку дії договору з доступу, за умови належного виконання замовником умов договору з доступу.

Натомість КП, в односторонньому порядку, договори з доступу припинено, і без поважних причин, визначених законодавством, оператори, провайдери телекомунікацій м. Дніпро отримують систематичні відмови в продовженні Договорів з доступу, з погрозами демонтажу належного компаніям обладнання, безпідставними вимогами надати документи тощо.

Така ситуація у взаємовідносинах з власниками інфраструктури доступу, в особі названих КП, є типова, наразі, по відношенню до більшості операторів телекомунікацій м. Дніпро.

Майже рік триває беззмістовне листування, де КП вимагають надати інформацію яка не передбачена Законом про доступ для телекомунікаційних мереж, що експлуатуються і розміщення яких було узгоджено між сторонами договором з доступу, який в односторонньому порядку КП припинили.

Очевидно, що вимога КП демонтувати телекомунікаційні мережі, замовлення технічних умов і розробка проектної документації для розташування телекомунікаційного обладнання, яке вже змонтовано та введено в експлуатацію на підставі попередніх домовленостей є відвертим маніпулюванням інтересами споживачів телекомунікаційних послуг, навмисним спотворенням конкуренції на ринку доступу до інфраструктури.

Бездіяльність місцевих органів влади у цьому питанні також очевидна, адже попередні договори (які в односторонньому порядку припинені КП) були затверджені Рішенням виконкому міської ради від 20.02.2018р. № 135, і на нашу думку, рішення щодо не продовження договорів з доступу КП спровоковано органами місцевого самоврядування, які, в свою чергу, генерують рішення, що мають забезпечити прийняття на баланс КП всі, раніше змонтовані телекомунікаційні мережі в багатоквартирних будинках всіх форм власності м. Дніпро. Про це свідчить прийнятий Дніпровською міською радою Порядок ведення обліку безхазяйних технічних мереж та споруд (у редакції рішенням Дніпровської міської ради № 54/40 від 23.01.2019 «Про внесення змін до рішення міської ради від 19.07.2017 № 42/23 “Про затвердження Порядку ведення обліку безхазяйних технічних мереж та споруд”) – далі – Порядок.

На виконання цього Порядку у м. Дніпро, через сумнівну систему публікацій у місцевій газеті (копія додається), навіть без зазначення адреси, де таке майно виявлене, документів щодо проведеної інвентаризації, належних повноважень, всупереч Закону про доступ, нормам Цивільного кодексу України, телекомунікаційне обладнання, що фактично обслуговує мережі і генерує телекомунікаційні послуги, набуває статусу «безхазяйних технічних і будинкових розподільних мереж та споруд» і оформлюється на баланс цих КП.

З метою попередження випадків можливого демонтажу власного функціонуючого обладнання, операторів телекомунікацій міському голові м. Дніпро, в копії КП, було направлено інформацію щодо його (обладнання) дислокації у місті, згідно договорів з доступу в період 2011р. по 31.12.2018р., на підставі яких узгоджувалось розміщення, проведення модернізації та технічне обслуговування своїх телекомунікаційних мереж, наявність відповідного маркування.

Натомість, у відповідь КП повідомляють про хід інвентаризації і терміново вимагають документи, які не передбачені телекомунікаційним законодавством, тим більше, такі документи вимагаються без намірів (прийняття пропозиції) укладення договорів з доступу. Наприклад, вимагається терміново надати  документи, що підтверджують право власності на кожен об’єкт (телекомунікаційне обладнання, кабель, абонентську проводку, розгалужувальний пристрій, тощо) по кожній адресі окремо із зазначенням його виду, розміру, тощо. Додатково вимагається зазначити технічні характеристики об’єктів та їх конкретне місце розташування, а також документи на підтвердження встановлення об’єктів.

Разом з цим, вже 26.11.2019 р. Дніпровською міською радою прийнято рішення               №  1135 «Про проведення незалежної оцінки вартості та зарахування на позабалансовий рахунок КП «Жилсервіс-2» ДМР та КП «ЖГ Самарського району» ДМР безхазяйних будинкових розподільних мереж» (далі – рішення № 1135), з посиланням на власне рішення від 19.07.2017 р № 42/23 (зі змінами від 23.01.2019 № 54/40), яким віднесено телекомунікаційне обладнання, кабелі, абонентська проводка, розгалужувальні пристрої  до технічних і будинкових розподільних мереж та споруд.

Рішенням № 1135, будинкові розподільні мережі  у 1391 житлових будинка м. Дніпро (адресний перелік наведено без будь яких уточнень щодо виду обладнання, наявності маркування, тощо) зараховано на позабалансові рахунки КП «Жилсервіс 2» ДМР і КП «Житлове господарство Самарського району» ДМР та передбачено проведення незалежної оцінки їх вартості .

На разі, не можливо встановити яке саме телекомунікаційне обладнання у вигляді безхазяйних технічних і будинкових розподільних мереж та споруд (знахідка), прийнято на позабалансові рахунки комунальних підприємства ДМР та щодо якого проводиться незалежна оцінка вартості. Разом з цим, є інформація що саме в такий спосіб КП мають намір оформити передачу з позабалансового рахунку в оренду (концесію) операторам, провайдерам телекомунікацій належне останнім телекомунікаційне обладнання.

Деякі оператори телекомунікацій – учасники Телекомпалати мають власні телекомунікаційні мережі в більшості будинків наведеного адресного переліку, всі вони в дислокації будинків, щодо яких названими вище КП відмовлено в продовженні договору доступу.

Відсутність передбачуваності, послідовності в діях ДМР, законності та адекватності рішень що приймаються, є всі підстави зробити висновки щодо очевидної загрози  операторам, провайдерам, що працюють у місті Дніпро, в безперешкодному доступі до власних телекомунікаційних мереж з метою їх технічного обслуговування для забезпечення надання телекомунікаційних послуг мешканцям м. Дніпро.

Враховуючи вищевикладене, просимо долучитися до вирішення питання, що склалося у м. Дніпро та сприяти, зі свого боку, налагодженню конструктивного діалогу між учасниками процесу організації доступу до інфраструктури об’єктів доступу, зокрема багатоквартирних будинків м. Дніпро, як одного з першочергових елементів у ланцюгу становлення масштабної цифрової трансформації нашої держави.

З огляду на масштабність ситуації, що склалася просимо провести спільне засідання Комітету Верховної Ради з питань цифрової трансформації за участі команди Міністерства цифрової трансформації, а також Дніпровського міського голови присвячене детальному обговоренню ситуації що склалася у м. Дніпро та регуляторної результативності рішень Дніпровської міської ради від 26.11.2019 р. №  1135 «Про проведення незалежної оцінки вартості та зарахування на позабалансовий рахунок КП «Жилсервіс-2» ДМР та КП «ЖГ Самарського району» ДМР безхазяйних будинкових розподільних мереж», Порядку ведення обліку безхазяйних технічних мереж та споруд (у редакції рішенням Дніпровської міської ради № 54/40 від 23.01.2019 «Про внесення змін до рішення міської ради від 19.07.2017 № 42/23 “Про затвердження Порядку ведення обліку безхазяйних технічних мереж та споруд”.

Просимо повідомити про результати розгляду письмово.

 

З повагою

Тетяна Попова, Голова Ради асоціації