№ 2897 від 29.05.2025 р.
Голові Національного агентства
з питань запобігання корупції
Віктору ПАВЛУЩИКУ
Щодо проведення антикорупційної
експертизи законопроекту №13196
Шановний Вікторе Володимировичу!
Асоціація «Телекомунікаційна палата Україна» (надалі – Асоціація), що об’єднує легальних суб’єктів у сфері медіа та електронних комунікацій, які виступають за створення рівних умов та сприятливого середовища для ведення чесного бізнесу, висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.
18 квітня 2025 року у Верховній Раді України був зареєстрований проєкт Закону України № 13196 «Про внесення змін до розділу XIX «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про електронні комунікації» щодо відновлення надання адміністративних послуг з продовження строку дії ліцензій на користування радіочастотним спектром та дозволів на користування ресурсами нумерації» (надалі – Законопроєкт).
Законопроєкт передбачає наступні положення:
- Скасовує запроваджені Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо покращення управління у сфері електронних комунікацій» від 16 серпня
2022 року № 2529-IX зміни, які були прийняті під час дії воєнного стану, а саме автоматичне продовження строку дії ліцензій на користування радіочастотним спектром та дозволів на користування ресурсом нумерації; - Встановлює особливості врегулювання відносин щодо продовження строку дії ліцензій на користування радіочастотним спектром та дозволів на користування ресурсом нумерації, який було автоматично продовжено.
Попередній аналіз його положень вказує на те, що норми Законопроєкту можуть містити корупціогенні фактори, зокрема у зв’язку з тим, що:
- Законопроєкт обмежує строк дії вже автоматично продовжених ліцензій та дозволів (тих, строк дії яких закінчився в період дії воєнного стану і які діють далі на підставі автоматичного продовження на час воєнного стану + 6 місяців) строком лише до 31 грудня 2025 року (який може настати раніше закінчення воєнного стану та додаткових 6 місяців), що є проявом зворотної дії закону у часі щодо таких ліцензій та дозволів.
Це не відповідає положенням нормативно-правового акту вищої юридичної сили – Конституції України, а також не відповідає Закону України «Про правотворчу діяльність».
- 2. Законопроєкт містить нечітку та незавершену процедуру продовження строку дії ліцензій на користування радіочастотним спектром та дозволів на користування ресурсом нумерації, що створює підґрунтя для корупційних зловживань уповноваженими посадовими особами регуляторного органу.
Законопроєкт передбачає особливості граничного строку звернення за продовженням ліцензій та дозволів, строк дії яких Законопроєктом обмежується до 31 грудня 2025 року.
Відповідно до Законопроєкту, регуляторний орган відмовляє у продовженні строку дії таких ліцензій, якщо заява про продовження строку дії ліцензії надійшла після 31 серпня 2025 року та/або продовження такої ліцензії не відповідає плану розподілу і користування радіочастотним спектром в Україні.
За аналогією, регуляторний орган відмовляє у продовженні строку дії дозволів на користування ресурсом нумерації, якщо заява про продовження строку дії дозволу надійшла після 31 серпня 2025 року та/або наявні підстави для відмови, передбачені частиною третьою статті 77 цього Закону.
При цьому, передбачено, що Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Враховуючи вищезазначене та можливі орієнтовні строки розгляду, прийняття та набрання чинності Законом (3-4 місяці з дня реєстрації Законопроєкту), постачальники фактично матимуть лише 1 місяць, або декілька днів (на противагу гарантованих наразі 6 місяцям) для реагування, оформлення та подання відповідних заяв до 31 серпня 2025 року.
Це створює перепони та потенційну вірогідність, що певні суб’єкти господарювання можуть не встигнути вчасно звернутися за продовженням відповідних ліцензій/дозволів.
Окрім цього, виключаючи пункт 8¹ Розділу XIX. ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ Закону України «Про електронні комунікації», Законопроєкт не встановлює жодних положень щодо продовження ліцензій на користування радіочастотним спектром та дозволів на користування ресурсом нумерації, які автоматично не були продовжені під час дії воєнного стану.
Це створює штучні підстави для втрати ліцензій на користування радіочастотним спектром, строк дії яких автоматично не продовжувався, а строк дії ліцензії закінчується менше ніж через чотири місяці з моменту набрання чинності закону.
Наприклад, якщо закон набирає чинності у липні 2025 року, а ліцензія має строк дії до жовтня 2025 року, то користувач не встигає звернутися за продовженням такої ліцензії за 4 місяці до закінчення її строку, що відповідно до статті 51 Закону України «Про електронні комунікації» є наслідком нерозгляду поданої заяви, а відповідно втрати ліцензії.
Аналогічно, це стосується втрати дозволів на користування ресурсом нумерації, строк дії яких автоматично не продовжувався, а строк дії дозволу закінчується менше ніж через місяць з моменту набрання чинності закону.
Наприклад, якщо закон набирає чинності 1 липня 2025 року, а дозвіл має строк дії до 29 липня 2025 року, то користувач не встигає звернутися за продовженням такого дозволу за 1 місяць до закінчення його строку, як того вимагає стаття 77 Закону України «Про електронні комунікації».
Вищевикладене разом потенційно призводить до:
А) створення умов для контакту юридичних та фізичних осіб або їх представників із суб’єктом владних повноважень, з метою пошуку можливостей збереження ліцензій та дозволів;
Б) створення перешкод для одержувачів відповідних адміністративних послуг;
В) створює ризик вибіркового та упередженого правозастосування, в тому числі з корупційною метою.
- 3. Законопроєкт передбачає створення можливої юридичної колізії в законодавстві.
Дозвіл на користування ресурсом нумерації є документом дозвільного характеру та міститься в переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності відповідно до Закону України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності».
При цьому, відповідно до пункту 22 статті 11 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», документи дозвільного характеру, строк дії яких закінчується у період дії воєнного стану, вважаються такими, дію яких продовжено на період дії воєнного стану та до кінця календарного року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, але не менше трьох місяців з дня його припинення чи скасування.
Водночас, Законопроєкт передбачає обмеження строку дії таких дозволів незалежно від закінчення воєнного стану – лише до 31 грудня 2025 року.
Враховуючи вищевикладене, звертаємось до Національного агентства з питань запобігання корупції з проханням провести антикорупційну експертизу проєкту Закону України № 13196 «Про внесення змін до розділу XIX «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про електронні комунікації» щодо відновлення надання адміністративних послуг з продовження строку дії ліцензій на користування радіочастотним спектром та дозволів на користування ресурсами нумерації»
Про результати розгляду зазначеного звернення та проведеної експертизи просимо Вас проінформувати Асоціацію.
Заздалегідь вдячні Вам за розгляд звернення та проведення експертизи!
З повагою,
Директор Асоціації Марина Пригорницька