№ 2882 від 25.03.2025 р. |
|
|
|
Директору Директорату розвитку інфраструктури
широкосмугового доступу до Інтернету
Міністерства цифрової трансформації України
Юрію МАЦИКУ
Щодо необхідності відмови від
використання старих технологій
Шановний пане Юрію!
Асоціація «Телекомунікаційна палата Україна» (надалі – Асоціація), що об’єднує легальних суб’єктів у сфері медіа та електронних комунікацій, які виступають за створення рівних умов та сприятливого середовища для ведення чесного бізнесу, висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.
Ми цінуємо Ваші ініціативи щодо розвитку інфраструктури електронних комунікаційних мереж та модернізації технологій широкосмугового доступу до Інтернету. В умовах повномасштабної війни постачальники електронних комунікаційних послуг (далі – постачальники послуг) особливу увагу приділяють енергонезалежності мереж, виділяючи значні кошти на забезпечення автономної роботи обладнання. Абоненти вільно обирають оптимальну технологію доступу до Інтернету, орієнтуючись на географічне розташування, їхні вимоги до параметрів мережі та цілі, для яких буде використовуватись мережа у загальному. Вважаємо, що примусове витіснення старих технологій без ринкових стимулів буде порушувати принципи свободи господарської діяльності, конкуренції та може мати негативні економічні наслідки. Такі дії здатні порушити баланс ринку електронних комунікацій та призвести до зниження доступності послуг, особливо у віддалених та малонаселених регіонах. Держава повинна діяти через стимули, а не заборони.
Тому ми хочемо запропонувати альтернативний підхід, який враховує не лише технологічний розвиток, але й економічні, конкурентні та соціальні аспекти.
Ми підтримуємо технологічну нейтральність, яка стала основою оновленого законодавства у сфері електронних комунікацій, та право вибору споживачів на отримання прийнятної для них послуги.
На сьогодні мережі, засновані на технологіях DOCSIS та ADSL, продовжують використовуватись у США, Європі та інших країнах. Це свідчить про їхню актуальність і економічну доцільність у певних умовах. Вже активно більшість постачальників послуг працюють над поступовим переведенням абонентів на такі технології, як GPON, однак досвід показує, що близько 20% абонентів залишаються на старих технологіях до моменту фактичного припинення їх роботи. Причини можуть включати необхідність прокладання нового кабелю, вплив на ремонт приміщень, особливості користування послугою, необхідність купувати нове сумісне обладнання тощо. Виникає питання: хто буде компенсувати абонентам ці витрати?
Примусове витіснення старих технологій може створити умови для монополізації ринку. Обмеження альтернативних технологій, таких як ADSL, FTTx, DOCSIS, може суперечити антимонопольному законодавству та принципам рівного доступу до ринку. Закон України «Про захист економічної конкуренції» не дозволяє створювати переваги для окремих учасників ринку, що може відбутися у разі примусового переходу на єдину технологію.
Фінансування повної модернізації потребує значних інвестицій та вирішення складних логістичних питань: отримання «дозволів» на доступ до інфраструктури, погодження з ОСББ, дефіцит людських ресурсів, зростання витрат. В результаті це може призвести до зростання тарифів для кінцевих споживачів, що в умовах економічної нестабільності та зниження платоспроможності населення створить бар’єри для отримання доступу до базових послуг зв’язку.
Ми пропонуємо альтернативний підхід: стимулювання, а не заборона.
Ми пропонуємо сфокусуватись на створенні ринкових стимулів для модернізації мереж, а не на примусовому відключенні старих технологій. Це може включати:
- надання додаткових пільг або фінансової підтримки для постачальників, які впроваджують xPON;
- запровадження програм співфінансування модернізації мереж;
- популяризацію нових технологій серед населення, що стимулюватиме добровільний перехід;
- запровадження економічних стимулів (наприклад, тарифів на електроенергію), які зроблять модернізацію мереж та впровадження нових технологій більш вигідними.
Ми підтримуємо розвиток технологій і модернізацію інфраструктури, однак вважаємо, що цей процес повинен бути гнучким, ринково орієнтованим та враховувати інтереси всіх учасників – держави, бізнесу та споживачів.
З повагою
Голова Ради Асоціації Т.В. Попова