№ 2875 від 03.02.2025 р.

 Голові Комітету Верховної Ради України

з питань гуманітарної та інформаційної політики

Потураєву М.Р.

Щодо поправок до проєкту Закону України

від 10.10.2024р. № 12111

 Шановний Микито Руслановичу!

Асоціація «Телекомунікаційна палата Україна», що об’єднує легальних суб’єктів у сфері медіа та електронних комунікацій, які виступають за створення рівних умов та сприятливого середовища для ведення чесного бізнесу, висловлює Вам свою повагу та повідомляє наступне.

Після практичного строку реалізації норм Закону України «Про медіа» виникла необхідність в його удосконаленні. У зв’язку з чим Вами та іншими народними депутатами було внесено проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності медіа» від 10.10.2024 р. реєстр.  № 12111, який наразі прийнято в першому читанні. 

У рамках опрацювання законопроекту до другого читання народною депутаткою України  Оленою Кондратюк подано поправки під номерами 3, 180, 187, 213, та 264, якими пропонується:

  1. Наділити повноваженнями Національну раду відмовляти в реєстрації іноземного лінійного медіа або скасовувати її у разі, якщо іноземне лінійне медіа надає доступ до програм мовою держави-агресора без забезпечення користувачеві можливості отримання доступу до цих програм державною мовою.
  2. Заборонити розповсюдження і демонстрування фільмів озвучених (дубльованих) юридичними особами держави-агресора.
  3. Пропонується термін реалізації – до кінця 2025 року для вступу в дію положення щодо забезпечення іноземними лінійними медіа доступу користувача до програм державною мовою.

Прийняття зазначених поправок може мати серйозні негативні наслідки для ринку платного телебачення в Україні, економіки країни та міжнародного співробітництва. Нижче наводимо ключові ризики:

  1. Дестабілізація ринку платного телебачення в умовах економічної кризи.
    Закон України «Про медіа» вже передбачає поетапне збільшення квоти державної мови та національного продукту, що дозволяє ринку адаптуватися до нових умов. Запропоновані поправки, що передбачають прискорене впровадження жорсткіших обмежень, можуть спричинити кризу в медіасекторі, який і так працює в складних економічних умовах.
  2. Зменшення бюджетних надходжень через відтік абонентів до піратських ресурсів. Посилення обмежень для іноземних телеканалів може змусити частину глядачів шукати альтернативні шляхи доступу до контенту, зокрема на піратських платформах. Це призведе до скорочення абонентської бази легальних українських сервісів, зниження доходів провайдерів аудіовізуальних медіа-сервісів та відповідно до зменшення податкових надходжень до бюджету.
  3. Підрив міжнародного співробітництва та вихід іноземних каналів із ринку. Запровадження вимоги щодо повного українського дубляжу для всіх іноземних телеканалів за короткий проміжок часу може змусити великі міжнародні компанії припинити мовлення в Україні. Забезпечення якісного дубляжу всього контенту потребує значних фінансових ресурсів та часу, що для більшості іноземних медіахолдингів є економічно невиправданим. Це не лише скоротить доступ українських глядачів до якісного міжнародного контенту, а й послабить конкурентну привабливість українського медіаринку для іноземних інвесторів.
  4. Зниження конкурентоспроможності українських компаній. Встановлення додаткових обмежень для українських компаній – аудіовізуальних медіа-сервісів на замовлення (онлайн кінотеатрів) поставить їх у нерівні умови порівняно з міжнародними стрімінговими сервісами, такими як Netflix та YouTube, які не підпадають під ці вимоги. Це може призвести до відтоку користувачів у бік глобальних платформ, що, в свою чергу, негативно вплине на розвиток національного медіаринку.
  5. Зростання ризику неконтрольованого впливу піратських ресурсів. Посилення обмежень для легальних телеканалів може лише стимулювати розвиток нелегального ринку контенту. За даними Bloomberg, Україна займає шосте місце у світі за рівнем споживання піратського контенту, поступаючись лише США, Індії, росії, Великій Британії та Канаді. Водночас, боротьба з піратством є одним із ключових завдань державної політики, зокрема у межах міжнародних зобов’язань України перед європейськими партнерами. Запропоновані поправки можуть суперечити цій стратегії, сприяючи переходу глядачів у «тіньовий» сектор.

Запропоновані законодавчі зміни несуть значні ризики для ринку платного телебачення, бюджетних надходжень, міжнародного співробітництва та загальної конкурентоспроможності українських компаній. Натомість, необхідно зосередитися на поступовій адаптації медіа ринку до змін у законодавстві, продовженні діалогу з міжнародними партнерами та комплексній боротьбі з піратством, що відповідає стратегічним цілям України в європейському медіапросторі.

Підсумовуючи, Асоціація звертається з проханням відхилити зазначені вище поправки народної депутатки України Олени Кондратюк, враховуючи усі можливі негативні наслідки від їх прийняття.  

 

З повагою

Голова Ради Асоціації                                                       Тетяна  ПОПОВА