Від 14.10.2022 № 2714

Міністерство фінансів України

 Міністерство економіки України

Міністерство цифрової трансформації України

 Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України

 

Щодо проєкту Постанови Кабінету Міністрів України

«Про розміри плати за видачу, переоформлення, продовження

строку дії ліцензії на користування радіочастотним спектром»

 

Асоціація «Телекомунікаційна палата України», яка об’єднує учасників ринку електронних комунікацій, звертається з приводу застережень щодо можливих спроб розподілу радіочастот, придатних для впровадження перспективних технологій, що мало б суттєвий негативний вплив на розвиток ринку електронних комунікацій в Україні, а також на обсяг коштів, які держава отримає від такого розподілу.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (далі – НКЕК) 05.10.2022 р. підвела підсумки обговорення проєкту Постанови Кабінету Міністрів України «Про розміри плати за видачу, переоформлення, продовження строку дії ліцензії на користування радіочастотним спектром» (далі – Проєкт). Проєкт доповнений пунктом 14, в якому вказаний розмір плати за 1 МГц для смуги радіочастот 2355-2395 МГц у кожному регіоні для виду радіозв’язку «стільниковий зв’язок». На момент розробки Проєкту, всього терміну надання зауважень та пропозицій до нього від громадськості ця смуга радіочастот була нерозподілена і належала Державі.

Водночас на сайті НКЕК вже розміщене оголошення стосовно вивчення попиту на спектр 2355-2395 МГц на підставі звернення одного з операторів щодо наміру отримати ліцензію на нього. Хочемо зауважити, що смуги радіочастот 2355-2395 МГц є обмеженим радіочастотним спектром, в якому можливе впровадження 4G та 5G технологій.

Також за підсумками обговорення до Проєкту була внесена пропозиція ПрАТ
«ВФ Україна» щодо розміру плати за 1 МГц для смуги радіочастот 2575-2610 МГц у кожному регіоні для виду радіозв’язку «стільниковий зв’язок». Для визначення розміру плати за 1 МГц для вказаної смуги радіочастот була використана науково-дослідна робота (далі – НДР) на замовлення одного зацікавленого учасника ринку.

На думку Асоціації, такі одночасні дії свідчать про наміри, реалізація яких в умовах воєнного стану матиме негативні наслідки як для ринку електронних комунікацій, так і для державного бюджету, а саме:

  1. Надання ліцензії на користування радіочастотним спектром у межах смуги 2355-2395 МГц загальною шириною 40 МГц у період дії правового режиму воєнного стану певному користувачу без обов’язкового проведення аукціону.

На фоні руйнації інфраструктури операторів, складного економічного становища та падіння інвестиційної привабливості України, є сумнівною можливість повноцінної участі в конкурсі або аукціоні операторів, які не мають значної долі доходів на ринку. Як наслідок, ліцензія може бути отримана одним великим гравцем ринку за базовою ціною, яка буде значно нижчою за реальну цінність такого спектру.

Наприклад, в ході тендеру на отримання ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України для впровадження радіотехнології «Міжнародний рухомий (мобільний) зв’язок IMT» в смугах радіочастот 1710-1785 МГц, 1805-1880 МГц, проведеного у 2018 році, максимальне збільшення ціни від базової сягнуло майже 240% (лот №6; 265 млн. грн à 900 млн грн), а загальні бюджетні надходження за весь розподілений спектр були на 36,7% більші за базову ціну.

Таким чином, за аналогічних умов, якщо спектр у смузі радіочастот 2355-2395 МГц буде розподілений без конкурсу чи аукціону, державний бюджет може недоотримати від 360 млн. до 2,4 млрд грн додаткових надходжень.

Крім того, це дозволить великому гравцю акумулювати значний обсяг цінного та обмеженого ресурсу – спектру – що на багато років спотворить конкуренцію і матиме негативний вплив на розвиток ринку електронних комунікацій в Україні.

  1. Надання ПрАТ «ВФ Україна» права використання додаткової смуги радіочастот 2575-2610 МГц загальною шириною 35 МГц для технології 4G або 5G.

При визначенні ціни за видачу ліцензій у діапазонах радіочастот 2300-2400 МГц, 1920-1980 МГц/2110-2170 МГц та 2500-2690 МГц для одного і того ж виду радіозв’язку з використанням радіотехнології LTE НКЕК використало різні науково-дослідні роботи (НДР). Більш того, для визначення вартості спектру у діапазоні 2500-2690 МГц було використано нову НДР, проведену на одноосібне замовлення зацікавленої особи – ПрАТ «ВФ Україна».

За результатами нового дослідження вартість спектру зменшилася на 42,8%:
з 1 059 260 грн за 1 МГц у кожному регіоні до 605 720 грн за 1 МГц. Таким чином, у разі видачі ліцензії за такою ціною, оператор отримає значну технологічну перевагу у найближчі роки, а державний бюджет недоотримає близько 400 млн грн. Крім того, якби спектр розподілявся прозоро і на рівних для всіх операторів умовах за результатами аукціону чи конкурсу, то бюджетні надходження могли б бути значно більшими.

При цьому НКЕК відхилила пропозицію Асоціації замовити за участю всіх зацікавлених суб’єктів ринку електронних комунікацій НДР для розрахунку вартості спектру в усіх діапазонах радіочастот, в яких можливе використання перспективних радіотехнологій. Вважаємо, такий підхід є непрозорим, несправедливим та дискримінаційним по відношенню до всіх операторів ринку електронних комунікацій, а також таким, що не відповідає інтересам держави.

Враховуючи все вищезазначене, закликаємо Міністерство фінансів України, Міністерство економіки України, Міністерство цифрової трансформації України і Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України:

  1. Не погоджувати Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про розміри плати за видачу, переоформлення, продовження строку дії ліцензії на користування радіочастотним спектром» у редакції, запропонованій НКЕК;
  2. Наполягати на прозорому та зрозумілому механізмі визначення вартості спектру, в якому можливе використання перспективних радіотехнологій, а саме через замовлення за участі всіх зацікавлених суб’єктів ринку електронних комунікацій у незалежного консультанта НДР для всіх діапазонів радіочастот, в яких можливе використання перспективних радіотехнологій;
  3. Наполягати на розподіленні спектру, в якому можливе використання перспективних радіотехнологій, виключно через проведення одночасних аукціонів або конкурсів і виключно після завершення дії режиму воєнного стану.

Заздалегідь дякуємо і сподіваємося, що ви підтримаєте позицію Асоціації, направлену на забезпечення справедливої конкуренції на ринку електронних комунікацій та захист інтересів держави у цей непростий час.

 

З повагою

Голова Ради Асоціації                                                                                   Т.В. Попова