Державна підтримка вітчизняних мовників не повинна відбуватися за рахунок дискримінації інших суб'єктів господарювання у сфері телерадіомовлення

Державна підтримка вітчизняних мовників не повинна відбуватися за рахунок дискримінації інших суб’єктів господарювання у сфері телерадіомовлення. Наслідками такого підходу може бути обмеження конкуренції, погіршення якості програмних послуг та обмеження свободи слова.

Так прокоментували професійні об’єднання провайдерів* прийняття Верховною Радою України за основу у першому читанні законопроект № 1455 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо особливостей трансляції (ретрансляції) реклами, яка міститься у програмах та передачах іноземних телерадіоорганізацій)», який було підготовлено групою народних депутатів України Оленою Кондратюк, Олександром Абдулліним, Миколою Княжицьким, Іриною Геращенко, Вадимом Денисенко.

З метою державної підтримки вітчизняних мовників законопроект пропонує обмежити трансляцію (ретрансляцію) реклами в програмах мовників з Європейського Союзу або країн, які ратифікували Європейську конвенцію про транскордонне телебачення та заборонити трансляцію або ретрансляцію реклами в програмах мовників з усіх інших країн.

Один з авторів проекту Закону народний депутат Олена Кондратюк, обґрунтовуючи необхідність прийняття проекту каже, що “вітчизняні телекомпанії не можуть конкурувати з іноземними телекомпаніями як у частині боротьби за телеглядача (шляхом продукування якісного телевізійного продукту), так і в частині боротьби за рекламодавця» http://www.telekritika.ua/pravo/2015-02-03/103270.

Але аргументи Олени Кондратюк щодо труднощів конкуренції вітчизняних мовників за рекламодавця, на думку експертів асоціацій, виглядають сумнівними. Основні кошти рекламного телевізійного ринку отримують 41 телеканали, серед яких всього два іноземних мовника, – це Discovery та TLC http://www.mediabusiness.com.ua/component/option,com_rating/Itemid,55/lang,ru/. Ці європейські канали є аутсайдерами рейтингів у порівнянні з більшістю українських телеканалів, відповідно посідають лише 30 і 38 місце. Усі інші іноземні мовники взагалі нічого не отримують від українського ринкового “пірога”.

Костянтин Грицак, експерт Телекомунікаційної палати України, вважає, що від прийняття законопроекту можуть постраждати глядачі, які замість реклами на іноземних телеканалах будуть бачити чорні вікна. «Проект Закону є недружнім до глядача, та не враховує його інтереси», – говорить Костянтин Грицак.

«Ми підтримуємо протекционизм Держави щодо вітчизняного телевиробника, але шлях, яким це зроблено, на наш погляд, є хибним. Під обмеження можуть попасти європейські або американські телеканали, такі як CNN. Це буде шкодити іміджу держави», – говорить Наталія Клітна, віце-президент АППК.
«Разом із колегами ми домовилися направити листи до народних депутатів України з проханням не підтримувати проект Закону в запропонованій редакції», – зазначив Станіслав Ясиневич, директор СОТ.

* Асоціація «Укртелемережа», Телекомунікаційна палата України, Асоціація правовласників та постачальників контенту (АППК), Спілка кабельного телебачення України (СКТУ), Спілка операторів телекомунікацій міста Одеси та Одеської області (СОТ)