Асоціації сфери платного телебачення – Телекомунікаційна палата України, Асоціація правовласників та постачальників контенту, Інтернет Асоціація України, Асоціація «Укртелемережа», Спілка операторів телекомунікацій Одеси і Одеської області, Всеукраїнська асоціація операторів кабельного телебачення і телеінформаційних мереж, Спілка кабельного телебачення України, які на сьогодні представляють інтереси більше 700 суб’єктів господарювання у сфері телебачення і радіомовлення, заявили про свою незгоду з запропонованою народними депутатами редакцією законопроекту щодо зміни універсальної програмної послуги (реєстр. № 3504).
Нагадуємо, що у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (щодо уточнення умов розповсюдження програм телерадіоорганізацій у складі універсальної програмної послуги (УПП).
Законопроект передбачає збільшити кількість телепрограм універсальної програмної послуги, додавши до їі складу телепрограми цифрового ефірного мовлення, а також наділити приватних мовників правом вилучати зі складу УПП на певній території.
У спільній заяві асоціацій вказано, що «ми підтверджуємо необхідність перегляду визначення складу УПП у діючому законі, однак вважаємо, що це визначення має бути приведене до загальноєвропейської практики, тобто УПП повинна бути обґрунтованою, пропорційною, зрозумілою, не обтяжливою, надавати перевагу забезпеченню доступу глядачів до телепрограм, які необхідні для досягнення загальнозначущих цілей, і підлягати періодичному перегляду, як це зазначено у Директиві 2002/22/ЄС від 7 березня 2002 року «Про універсальні послуги та права користувачів стосовно електронних мереж зв’язку і послуг» (Директива про універсальні послуги).
Водночас запропонована редакція не відповідає європейським стандартам і, на нашу спільну думку, носить суто лобістський характер. Ми вважаємо, що справжня мета прийняття цього документу – забезпечити певним олігархічним групам телевізійників ринкову перевагу шляхом надання права на власний розсуд і вибір присутності на бездоговірній чи договірній основі у тих чи інших або всіх телекомунікаційних мережах України.
Законопроект не має нічого спільного із захистом суспільних інтересів і прав телеглядачів. До складу УПП навіть «забули» включити програми суспільного і державного мовлення!
Впевнені, що запропоновані зміни грубо порушують свободу підприємницької діяльності, обмежують конкуренцію серед вітчизняних мовників, суперечать Господарському Кодексу України, Закону України «Про авторське право та суміжні права», антимонопольному законодавству України.
УПП в такому складі є надмірною і обтяжливою для провайдерів програмної послуги України, оскільки включає до свого складу (в середньому) 15 телепрограм ефірного аналогового і 32 програми цифрового мовлення. Для довідки, при попередньому режимі нам нав’язували УПП в 32 телепрограми, і ми були обурені».
На думку представників асоціацій «питання УПП для нашої частини телевізійної індустрії є «лакмусовим папірцем» відношення влади до провайдерів програмної послуги. Тому наполягаємо на тому, що будь-які зміни УПП потребують широкого громадського обговорення із залученням медіа-юристів, експертів Ради Європи та представників інститутів громадянського суспільства. Якою має бути універсальна програмна послуга, на нашу думку, має визначати законодавець також спільно з Національною радою, представниками вітчизняної індустрії мовників і ОБОВ’ЯЗКОВО з представниками провайдерів програмної послуги, які є безпосередніми виконавцями цих норм».