4 червня у Комітеті з питань економічного розвитку відбулися комітетські слухання на тему: «Розбудова ринку авторських прав в Україні – сучасні виклики захисту прав авторів». У слуханнях взяли участь представники Телекомпалати України, та надано пропозиції щодо скасування дискримінаційного оподаткування винагороди правовласникам, яка сплачуються через організації колективного управління.

Вирішенням проблеми  є прийняття змін до Податкового кодексу України в частині оподаткування суб’єктів, які здійснюють відрахування (винагороду) за використання об’єктів авторського права і (або) суміжних прав на користь організацій колективного управління (далі Законопроект №4088)  .

Законопроект №4088, покликаний врегулювати питання оподаткування роялті, що сплачуються авторам, зокрема авторам кінофільмів, виконавцям музичних творів та іншим представникам креативних індустрій через організації колективного управління (далі – ОКУ).

Платниками в ОКУ є телекомпанії, оператори кабельного телебачення, заклади громадського харчування, імпортери звукозаписуючого обладнання та інші користувачі, які використовують права інтелектуальної власності.

Зобов’язання здійснювати виплати виключно в ОКУ для таких платників встановлено Законом України «Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав». Наразі проблема полягає у тому, що платежі авторам, які сплачуються через ОКУ і автору безпосередньо оподатковуються по різному:

–      при сплаті роялті безпосередньо авторам платежі відносяться до витрат у повному обсязі;

–      у випадку ж сплати роялті авторам через ОКУ це тягне збільшення податку на прибуток.

Це пов’язано з тим, що відповідно до Податкового кодексу виплата роялті на будь-які неприбуткові організації не включається до витрат платника, що збільшує податок на прибуток. Відповідно до законодавства ОКУ можуть бути виключно неприбутковими організаціями. Але у випадку з ОКУ:

–      сплата роялті здійснюється за єдиним для всіх тарифом, який визначається у публічний спосіб та затверджується Мінекономіки;

–      платник не має можливості вибору з поміж ОКУ, оскільки у кожній сфері авторського права може діяти лише одна ОКУ, яка визначається Мінекономіки в результаті конкурсу.

Отже, у такій ситуації платник не може обирати ні контрагента з поміж ОКУ, ні визначати розмір платежу, і при цьому змушений нести додаткове надмірне податкове навантаження.

 

Саме законопроект #4088 покликаний усунути таку дискримінаційну норму та встановити, що податкові наслідки по сплаті роялті автору як безпосередньо, так і через ОКУ будуть однаковими. Згаданий проект включено до порядку денного V сесії.

На даному етапі важливо сприяти:

  1. Якомога скорішому позитивному розгляду Комітетом з питань фінансів (головний), Комітетом Верховної Ради України з питань економічного розвитку, Комітетом Верховної Ради України з питань антикорупційної політики
  2. Включенню законопроекту до розгляду на пленарних засіданнях Верховної Ради України поточної V сесії.

Інформація про проблематику оподаткування винагороди правовласникам, яка сплачується через організації колективного управління, учасниками слухань прийнята до уваги та буде запропонована до обговорення на Комітеті з питань економічного розвитку.

KPI_TelPU2021#2.3