Вих. №2920 від 25.11.2025 р.

 Народному депутату України,

Голові підкомітету з питань безпеки

у кіберпросторі, урядового зв’язку,

криптографічного захисту інформації

Комітету Верховної Ради України

з питань національної безпеки,

оборони та розвідки

Федієнку О.П.

 Щодо проєкту нормативно-правового акту                            

Шановний Олександре Павловичу!

Асоціація «Телекомунікаційна палата Україна» (надел – Асоціація), що об’єднує легальних суб’єктів у сфері електронних комунікацій та медіа, які виступають за створення рівних умов та сприятливого середовища для ведення бізнесу, висловлює Вам свою щиру повагу та звертається з приводу наступного.

На офіційному вебсайті Міністерства цифрової трансформації України було оприлюднено до громадського обговорення  проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо надання хмарних послуг та послуг центру обробки даних»

Ознайомившись зі змістом проєкту, Асоціація підтримує положення, спрямовані на вдосконалення термінології та закріплення повноважень центрального органу виконавчої влади, відповідального за формування та реалізацію державної політики у сфері хмарних послуг за Міністерством цифрової трансформації України.

Водночас в експертів Асоціації викликають занепокоєння окремі положення, що стосуються використання засобів захисту інформації з іноземною сертифікацією (ISO, ETSI тощо) без обов’язкового проходження державної експертизи. Такий підхід послаблює національний контроль у сфері кібербезпеки, ставить під загрозу роль національної системи сертифікації та не враховує специфіку українського законодавства і національних інтересів.

Для вітчизняного бізнесу, зокрема українських постачальників хмарних послуг, це означатиме подальше посилення конкурентних переваг іноземних провайдерів. Значна частка вартості хмарних сервісів уже сьогодні формується за рахунок платежів за програмні ліцензії на користь міжнародних корпорацій. У разі, якщо Закон буде прийнято в запропонованій редакції, це може сприяти подальшому відтоку бюджетних коштів за межі України замість їхнього обігу в національній економіці.

Окремі підходи, закладені в проєкті, у своїй практичній реалізації можуть створювати ризики фактичної дискримінації українських постачальників хмарних послуг, оскільки низка вимог є простішою для виконання глобальними корпораціями та суттєво складнішою для локальних гравців, які працюють у правовому полі України, мають інфраструктуру та персонал в Україні та несуть тут податкові зобов’язання.

З метою мінімізації зазначених ризиків та забезпечення балансу між потребами національної безпеки, захистом прав українських хмарних провайдерів та дотриманням міжнародних зобов’язань, Асоціація переконана, що законопроєкт повинен базуватися, зокрема, на таких загальних підходах:

  1. Встановити до постачальників хмарних послуг вимоги, які не обмежують можливість участі українських провайдерів, а базуються на прозорих технічних та економічних критеріях і однаково застосовуються до українських та іноземних компаній;
  2. Враховувати сукупний економічний ефект для держави та необхідність мінімізації відтоку коштів за кордон при визначенні умов доступу іноземних постачальників до публічних замовників, створюючи стимули для використання потужностей, розміщених в Україні;
  3. Узгодити законопроєкт із європейською практикою при збереженні належного рівня державного контролю за обробкою та зберіганням даних органів державної влади, органів місцевого самоврядування та об’єктів критичної інфраструктури, зокрема через забезпечення їх розміщення в юрисдикції України.

Водночас важливо враховувати необхідність захисту прав і законних інтересів українських постачальників хмарних послуг та послуг центрів обробки даних, мінімізації відтоку бюджетних коштів за кордон і забезпечення розміщення й обробки державних даних у юрисдикції України.

Усвідомлюючи важливість зваженого підходу до законодавчих змін у сфері національної безпеки та кіберзахисту, просимо Вас, шановний Олександре Павловичу, ініціювати проведення робочої наради з представниками Міністерства цифрової трансформації України, Національного банку України, Держспецзв’язку України, профільними асоціаціями та підприємствами, що надають хмарні послуги та послуги центру обробки даних.

У свою чергу експерти Асоціації готові сприяти оновленню законодавчої бази у сфері хмарних сервісів з урахуванням інтересів держави та бізнесу.

 

З повагою

Директор Асоціації                                                           М. Пригорницька