Вих. №2914 від 17.09.2025 р.
Голові Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації
Крячку М. В.
Щодо проблем з доступу до колодязів
кабельної каналізації АТ «Укртелеком»
Шановний Михайло Валерійовичу!
Асоціація «Телекомунікаційна палата України» (далі – Асоціація), яка об’єднує постачальників електронних комунікацій, висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу оголошення АТ «Укртелеком» про впровадження нової послуги «Розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої кабельної каналізації електронних комунікацій (далі – ККЕ)».
Згідно з інформацією, розміщеною на офіційному вебсайті АТ «Укртелеком», з 01.08.2025 запроваджується щомісячна плата у розмірі 50 грн (без ПДВ) за вищезазначену послугу. При цьому зазначено, що буде застосовуватись у наступних випадках:
– для прямих або розгалужувальних оптичних муфт, що будуть розміщенні Замовниками послуг ККЕ в оглядових пристроях АТ «Укртелеком» починаючи з 01.08.2025;
– при приєднанні до існуючої оптичної муфти нового оптичного кабелю Власника муфти (або оптичного кабелю іншого Замовника послуг ККЕ) незалежно від дати встановлення цієї муфти.
З першого березня 2026 року АТ «Укртелеком» планує ввести плату за всі оптичні муфти, розміщені в оглядових пристроях Товариства.
Постановою НКЕК від 27.12.2023 № 498 «Про затвердження Граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж» затверджено перелік граничних тарифів на послуги кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, а саме: розроблення та видача технічних умов, погодження робочого проєкту, технічний нагляд, надання місця в каналі кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж, користування кабельною каналізацією електронних комунікаційних мереж, бронювання місця в каналі кабельної каналізації.
Послуга з «розміщення оптичної муфти в оглядовому пристрої» не передбачена ані як окремий вид послуги, ані як об’єкт тарифікації, а отже її застосування в односторонньому порядку не відповідає чинному регулюванню, порушує принцип державного контролю за граничними тарифами, а також створює прецедент в подальшому самостійного тарифоутворення без погодження з НКЕК.
У процедурі доступу до кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж встановлення муфт, як частини технічного рішення по прокладанню кабелю, вже охоплено погодженими ТУ та робочим проєктом, а також оплачується через послугу технічного нагляду та/або надання місця в оглядовому пристрої.
Застосування нової послуги та плати до муфт, які були розміщені до 01.08.2025, є недопустимою зміною істотних умов договору в односторонньому порядку. Жодних правових підстав для такої зворотної дії плати не надано. Зміна умов можлива лише за згодою сторін, і не може поширюватись на вже виконані договірні зобов’язання.
Введення АТ «Укртелеком» нової послуги без внесення її до переліку послуг, затверджених постановою НКЕК від 27.12.2023 № 498, є самовільним розширенням структури тарифікації. Такі дії мають ознаки встановлення плати поза межами регульованих умов, що суперечить статті 34 Закону України «Про електронні комунікації».
Додатково зазначаємо, що наразі фіксується практика недопуску до ККЕ з метою примушування постачальників до підписання додаткових угод, у яких закріплюється ця «нова» послуга всупереч чинного законодавства. Вказані дії створюють дискримінаційні умови та порушують права користувачів інфраструктури.
Також звертаємо увагу, що у проєкті Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері електронних комунікацій» (реєстр. № 12094 від 04.10.2024) запропоновано зміни в частині повноважень НКЕК встановлювати Порядок формування граничних тарифів на послуги ККЕ. Відсутність такого Порядку створює правову невизначеність та дозволяє суб’єктам ринку самостійно запроваджувати нові тарифи.
З огляду на викладене, Асоціація вважає, що запровадження плати за розміщення оптичних муфт, особливо за вже існуючі муфти, не має ані нормативного, ані економічного обґрунтування, а також не відповідає чинному підходу до тарифоутворення в сфері електронних комунікацій.
З даного питання було проведено ряд засідань Робочої групи при НКЕК з опрацювання пропозицій до граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електронних комунікаційних мереж. Проте, у протокольному рішенні відсутня чітка позиція НКЕК стосовно правомірності/неправомірності запровадження АТ «Укртелеком» нових послуг та тарифів, не затверджених Регулятором (зокрема, за розміщення оптичних муфт), а також заборони блокування доступу до ККЕ або примушування постачальників до підписання додаткових угод, не передбачених законодавством.
У зв’язку з цим звертаємось до Вас з проханням провести зустріч та обговорення із зацікавленими сторонами з метою вивчення питання правомірності запровадження АТ «Укртелеком» такого виду послуг у рамках чинного регулювання. Також з метою уникнення в подальшому виникнення аналогічних проблемних питань, пропонуємо ініціювати зміни до статті 34 Закону України «Про електронні комунікації» щодо визначення на рівні рішення НКЕК вичерпного переліку послуг та пов’язаних з ними послуг, що надаються в кабельній каналізації, а також встановлення на них граничного тарифу. Порівняльна таблиця із пропозиціями надається у додатку до листа.
З повагою,
Директор Асоціації Марина Пригорницька