У червні минулого року набув чинності Закон України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж», метою якого є встановлення правових, економічних та організаційних засад взаємодії власників об’єктів інфраструктури та операторів/провайдерів телекомунікацій.
Окрім того, що Законом зведено досить потужний фундамент для побудови відкритих та цивілізованих відносин між телеком-операторами та власниками об’єктів інфраструктури, Законом також передбачено розробку та затвердження низки підзаконних нормативно-правових актів, які повинні конкретизувати механізми ціноутворення, порядок взаємодії, права та обов’язки сторін, а саме головне – викорінити непоодинокі випадки корупції, нечесної конкуренції та дискримінації провайдерів телекомунікацій.
Проте, з десяти підзаконних нормативно-правових актів сьогодні затверджені та вступили в силу лише два – Правила надання доступу та Методика визначення плати за доступ до кабельної каналізації електрозв’язку (відповідальне відомство – НКРЗІ). Відповіді на питання «Чому більше ніж за рік Мінінфраструктури, Міненерговугілля та Мінрегіонбуд не спромоглися так само довести до фінальної стадії ввірені Законом нормативно-правові акти?» достовірно ніхто не знає, проте оператори та провайдери ледь не щодня наштовхуються на перепони, викликані відсутністю цих документів. А саме:
- створення «сприятливих» умов для одержання неправомірної вигоди власників інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики та будинкової розподільної мережі;
- вимагання позадоговірної форми оплати за доступ;
- обмеження конкуренції на ринку надання телекомунікаційних послуг;
- інколи вчинення відверто злочинних дій власників інфраструктури, таких як незаконний демонтаж технічних засобів телекомунікацій або погроза такого демонтажу.
Окрема історія з органами місцевої влади. Законом також визначено, що і вони мали у тримісячний термін привести у відповідність до положень Закону власні рішення (на місцевому рівні), натомість у більшості міст України й досі діють рішення, що суперечать чинному законодавству України та встановлюють додаткові, не передбачені законодавством вимоги до порядку надання телекомунікаційних послуг.
На відмову провайдерів укладати договори з протизаконно завищеними тарифами у власників об’єктів інфраструктури та органів місцевої влади відповідь однакова: «Розмір плати за доступ визначається згідно з відповідною методикою визначення плати за доступ до елементів інфраструктури об’єкта доступу», а у зв’язку з відсутністю такої методики ціни продовжують «малювати зі стелі»…
В таких діях професійні об’єднання Телекомпалата України, Інтернет Асоціація України та Асоціація правовласників та постачальників контенту вбачають факт корупційного правопорушення, предметом якого є створення умов для одержання неправомірної вигоди для власників інфраструктури (в порушення вимог Закону про доступ та доручень КМУ), вчиненого шляхом бездіяльності посадових осіб Міненерговугілля, Мінінфраструктури та Мінрегіону з використанням службових повноважень.
Саме тому профільні асоціації звернулися до уповноважених органів у сфері протидії корупції (Генеральна прокуратура України, Національна поліція, Національне антикорупційне бюро України, Національне агентство з питань запобігання корупції) з вимогою притягнути до відповідальності винних за бездіяльність та створення корупційного середовища, що не лише приносить шкоду телекомунікаційному бізнесу, а й гальмує процес цифровізації українського суспільства.
Сподіваємося, що такий кардинальний підхід асоціацій, врешті-решт, змусить посадовців виконати свої прямі обов’язки, а телеком-галузь нарешті отримає повноцінне законодавче поле.
KPI_TelPU#2