Законопроект 5361: без ложки дьогтю в бочці меду не обійшлось

28.03.2017

24 березня представники Телекомпалати України взяли участь в Круглому столі на тему: «Законопроект №5361 – перспективи та ризики для платіжного ринку України».

Захід об’єднав провідних фахівців-правознавців, учасників вітчизняного ринку платіжних систем та громадських діячів з метою всебічного обговорення норм проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання переказу коштів».

Так, беззаперечно, всі учасники Круглого столу погодились з тим, що Україні необхідне створення якісної нормативної бази для врегулювання діяльності небанківських фінансових установ в частині надання ними послуг з переказу коштів. Адже сьогодні в Україні та світі так стрімко зростає попит споживачів на надання сучасних платіжних послуг – миттєвих переказів коштів, користування електронними грошима та іншими способами розрахунків.

З однієї сторони, згаданий законопроект є доволі прогресивним та містить у собі корисні інновації. З іншої ж сторони він має значні недоліки, що зводять нанівець всі прогресивні його положення. Під час Круглого столу були озвучені основні недоліки документу, які необхідно усунути.

Так, для прикладу, законопроектом № 5361 пропонується внести зміни до статті 200 Кримінального кодексу України та віднести неправомірний випуск або використання електронних грошей до злочину, націленого на незаконне заволодіння чужими коштами. Покарання за такий «злочин», у разі його скоєння організованою групою, пропонується встановити до восьми років позбавлення волі. Фактично, під загрозою обвинувачення та позбавлення волі можуть опинитися практично всі пересічні громадяни, що скористалися бонусною програмою або придбали подарункові сертифікати.

Також проектом пропонується наділити Національний банк України повноваженнями «судді», який прийматиме одноосібне рішення щодо належності операцій платіжних систем до послуг з переказу коштів або до випуску чи використання електронних грошей. А за результатом прийнятого рішення зможе припиняти діяльність суб’єкта, всупереч нормам Конституції України та Господарського кодексу, якими перебачено виключно судову процедуру. Це може спричинити ряд корупційних зловживань з боку НБУ.

Однією із статей законопроекту передбачається зобов’язати емітентів електронних грошей отримувати ліцензію на переказ коштів, проте емісія та переказ коштів – абсолютно нетотожні поняття.

По закінченню, присутні експерти висловили готовність до активної співпраці в рамках доопрацювання зазначеного проекту Закону України та однозначно підтримали необхідність створення робочої групи при профільному Комітеті Верховної Ради України.