Тема можливих змін до універсальної програмної послуги не втрачає актуальності від дати прийняття Верховною Радою України в першому читанні законопроекту 3504 до сьогодні та й досі жваво обговорюється серед телеком та медіа експертів.

Телекомпалата України вирішила дізнатися про власне ставлення до ситуації у Президента компанії «ВОЛЯ» Сергія БОЙКА.

Сергій Юлійович розпочав з того, що, на його думку, для національних телеканалів , існують два реальні вектори розвитку:

перший вектор розрахований на досягненні більшої масовості, тобто телеканали залишаються максимально доступними та безкоштовними для українських телеглядачів, а прибуток формується виключно з рекламы та спонсорства (меценатства) та з продажу ефірного часу для телемагазинiв. Така модель збереже баланс інтересів як телеканалiв, так і рекламодавців;

інший, другий, вектор – модель платного телебачення: телеканали переходять на монетизацію та існують за кошти, що платять операторы, отримуючи платню з абонентiв. При цьому не залежно від платформи, яка використовується операторами, тобто платять всi. Сигнал повинен бути закодованим, а піратську ретрансляцію необхідно знищити як явище. І у такому випадку всі платформи опиняться в рівних правах, а реклама (що закономірно) має зникнути з ефіру. Така модель враховує iнтереси глядачiв, операторiв та телеканалів. Чудовим прикладом таких взаємовідносин є міжнародні програми «Discovery» та «National geographic», або вітчизняні: «Трофей», «Дача», «Filmuadrama», «Квартал95» тощо.

На думку Сергія Бойка, модель, яку хочуть втiлити телеканали через згаданий законопроект, не існує в свiтi, а намагання медіагруп створити певний симбіоз між двома попередніми моделями спричинить хаос в медіа-індустрії та призведе до часткового виключення телеканалів деякими платформами (зокрема кабельними операторами) .

Основна аргументація запропонованих змін до УПУ полягає нібито у збитковості медіагруп, проте якщо така проблема існує, то це говорить або про те , що власник має iншi цiлi, або про недостаню компетентність менеджменту телеканалів. Оператори мають ряд запитань до озвученої ймовірної вартості перегляду: 2,5 грн з глядача за всі телеканали, що наразі входять до УПУ. Отже, на чому базується саме ця цифра? За яким принципом вона буде розподілена між телеканалами та чи всі медіагрупи з нею погоджуються? Не відомо…

Також Президент Волі не залишив без уваги і той факт, що усім відома позиція лише 2х медіагруп, та досі незрозуміла позиція власників каналів «Інтер», «ТРК Україна» та «5 канал». Надто цікаво дізнатися про відношення до змін УПУ у керівництва 5го каналу, який є найбільш вразливим, адже його популярність на 99,9 % залежить від загальнодоступності перегляду.

Про те, що не все так «безхмарно» з проектом Закону, говорить і наявність близько 20 пропозицій та зауважень до редакції, прийнятої в першому читанні, де чітко відслідковується лобіювання інтересів решти медіагруп.

Отже, підбиваючи підсумки бесіди з Сергієм Бойко, можна зробити висновок, що сьогодні нікому не вдасться зайняти позицію «собаки на сіні». А поки що ми чекаємо на позиції від решти медіагруп та сподіваємось на чесне подолання перепон у процесі розвитку медіа індустрії.